6.
Próféta, akinek igazolnia kell saját magát
-
avagy mit jelent a prófétaság lelke?
Figyeljük
meg, hogy E.G.White-nak milyen közvetett, áttételes érvekhez kell
folyamodnia, hogy igazolja saját prófétaságának
létjogosultságát. Ismét a Bevezetőben írja:
„A
Jel 12:17 beszél az asszony magváról, mint maradékról, akik az
utolsó napokban élő keresztényeket jelentik, akik Krisztus
eljövetelekor még élni fognak. Ezek Isten parancsolatainak
megőrzői, akiknél van a Jézus Krisztus bizonyságtétele /Jel
19:10/. Jézus Krisztus bizonyságtétele a prófétaság lelke,
ezalatt a prófétaság lelkének ajándékát kell értenünk. /1Kor
12:9-10/ Viszont ezt mindenki nem gyakorolhatja /1Kor 12:19/, mivel
az ajándék a tagok között Isten tetszése szerint osztatott ki.
/1Kor 12:7,11/ Ezért Isten által adattak a gyülekezetnek, s ha
csak egy kapta is, elmondhatjuk, hogy jelen van. Így kellene bírnia
az utolsó nemzetségnek Jézus bizonyságtételét, vagyis a
prófétaság lelkét, s hisszük is, hogy rendelkezni is fog azzal.”
Hogy
ki az az egy, nyilván E.G. White, s akik elhiszik, hogy a gyülekezet
általa kapta a prófétaság lelkét, azok az adventisták.
Első
látszatra még hihetőnek is tűnik ez a magyarázat, azonban ha
jobban a sorok közé nézünk, rögtön kiütközik, hogy mekkora
svindli rejtőzik E.G.White magyarázatában. Az Egyszerű
fordításban még jobban érthető, miről is van szó?
”Ekkor
én János, földre estem az angyal lába elé, hogy imádjam őt. De
azt mondta: „Vigyázz, ne engem imádj, hanem Istent! Hiszen a
szolgatársad vagyok. De nem csak neked, hanem a testvéreidnek is,
akik Jézusról tanúskodnak. Mert a Jézusról való tanúskodás a
prófétaság szelleme.” (Jel
19:10)
Mit
jelent itt a prófétaság szelleme? Semmiesetre sem azt, amit
E.G.White mond! Hanem azt jelenti, hogy a próféták azt a szellemet
kapták, hogy tanúskodjanak Jézusról, ahogy olvassuk több helyen
is:
„És
oda jutván, lakozék Názáret nevű városban, hogy beteljesedjék,
amit a próféták mondottak, hogy názáretinek fog neveztetni.”
(Máté
2:23)
„Mindez
pedig azért lőn, hogy beteljesedjenek a próféták írásai. (Máté
26:56)
„És
maga mellé vévén a tizenkettőt, monda nekik: Íme felmegyünk
Jeruzsálembe, és beteljesedik minden az embernek Fián, amit a
próféták megírtak.”
(Luk 18:31)
„És
elkezdvén Mózestől és minden prófétáktól fogva, magyarázza
vala nekik minden írásokban, amik őfelőle megírattak.”
(Luk 24:27)
„És
monda nekik: Ezek azok a beszédek, melyeket szóltam nektek, mikor
még veletek valék, hogy szükség beteljesedni mindazoknak, amik
megírattak a Mózes törvényében, a prófétáknál és a
zsoltárokban én felőlem.”
(Luk 24:44)
„Találkozék
Filep Nátánaellel, és monda neki: Aki felől írt Mózes a
törvényben, és a próféták, megtaláltuk a názáreti Jézust,
Józsefnek fiát.” (Ján
1:46)
„De
a próféták is mindnyájan Sámueltől és a következőktől
fogva, akik csak szóltak, e napokról jövendöltek.” (Apcs
3:24)
"Erről
a próféták mind bizonyságot tesznek, hogy bűneinek bocsánatát
veszi az ő neve által mindenki, aki hiszen ő benne.”
(Apcs 10:43)
Már
korábban olvastuk: „Amely
üdvösség felől tudakozódtak és nyomozódtak a próféták, akik
az irántatok való kegyelem felől jövendöltek: Nyomozódván,
hogy mely vagy milyen időre jelenté [azt] ki a Krisztusnak ő
bennük levő Lelke, aki eleve bizonyságot tett a Krisztus
szenvedéseiről és az azok után való dicsőségről.”
(1Pét 10-11)
Tehát
a prófétaság szelleme a Jézusról való tanúskodásra inspirálja
azokat, akikben ez a szellem megvan. Egyébként ez teljesen evidens
is, az Ósz-i áldozati rendszer Jézus Krisztusra mutatott előre
/Zsid 9. rész/, aki által Isten elhozza az üdvösséget mindenki
számára, aki erre igényt tart.
„És
nincsen senkiben másban üdvösség: mert nem is adatott emberek
között az ég alatt más név, mely által kellene nekünk
megtartatnunk.”
(Apcs 4:12) Így teljesen természetes, hogy minden prédikáció
központja Jézus Krisztus, aki által elérhető az üdvösség
minden nemzet számára.
Amikor
az angyal azt mondta Jánosnak: „Hiszen
a szolgatársad vagyok. De nem csak neked, hanem a testvéreidnek is,
akik Jézusról tanúskodnak. Mert a Jézusról való tanúskodás a
prófétaság szelleme.” -, annak
az a lényege, hogy az angyal mindenkinek
a szolgatársa, aki tanúskodik Jézusról, a benne lévő szellem
alapján. A
prófétaság szellemének a lényege a Jézusról való tanúskodás.
Vagyis
akik Jézusról tanúskodnak, ugyanannak a szellemnek az alapján
teszik, amely szellem a prófétákat is ihlette, hogy annyi mindent
előre kijelentsenek Jézusról, jövendöljenek róla, a
szolgálatáról, és hogy az életét fogja áldozni az
emberiségért.
Ami
rendkívül fontos itt a megértés szempontjából, hogy a Jézusról
való tanúskodást többesszámban mondja:
„akik Jézusról tanúskodnak”,
azokban mindben megvan a prófétaság szelleme, mert a prófétaság
szellemének a bírása, az azzal való rendelkezés ösztönző erő
a Jézusról való tanúskodásra. Lényegében minden
Jézusról szóló személy rendelkezik a prófétaságnak ezzel a
szellemével,
és amit E.G.White mond, hogy ez csak egy valakire vonatkoztatható,
mégpedig senki másra, csak rá, az egy kifejezetten csaló,
megtévesztő, démoni tanítás.
Mivel
ő magát ihletett prófétának adja ki, olyannak, mint amilyenek az
apostoli korszakban voltak, azok közül is az egyiknek.
Végeredményben az utolsónak, ahogy mondja: „ha
csak egy kapta is, elmondhatjuk, hogy jelen van. Így kellene bírnia
az utolsó nemzetségnek Jézus bizonyságtételét, vagyis a
prófétaság lelkét, s hisszük is, hogy rendelkezni is fog azzal.”
Az
ő prófétaságának szelleme a karizmatikus ajándékok részeként
szeretne működni, hogy azt fogadja el mindenki, őt Isten látomások
és kijelentések által teszi sugalmazottá, mint minden bibliai
prófétát. Ennek érdekében használja fel a Jel 19:10
kijelentését a prófétaság szelleméről, amit teljesen másként
magyaráz, az eredeti értelméből kiforgatva a mondanivaló
lényegét.
Hogy
a prófétaság szelleme karizmatikus ajándékot jelent, amivel csak
ő egyedül rendelkezik. Közben meg
a Jézusról való tanúskodás jelenti a prófétaság szellemével
való rendelkezést, ami minden Jézusról tanúskodóra vonatkozik
kivétel nélkül,
hiszen a tanúskodást azzal a szellemmel teszi mindenki, aki teszi,
ami a prófétákban is volt.
Ma
már nem prófétálunk Jézusról, hanem tanúskodunk róla, amivel
azt bizonyítjuk, hogy az a szellem van bennünk, amely szellem őket
is inspirálta annak idején, hogy próféciákat, kijelentéseket
tegyenek róla.
E.G.
White magyarázata más tekintetben is sántít, amikor a saját egy
szál prófétasága mellett érvel. De hol vannak az adventista
mozgalomban a többi próféták, hiszen az I. századi alapelvnek ma
is érvényesülnie kell a gyülekezetben.
„A
próféták pedig ketten vagy hárman beszéljenek; és a többiek
ítéljék meg. De ha egy másik ott ülő vesz kijelentést, az első
hallgasson. Mert egyenként mindnyájan prófétálhattok, hogy
mindenki tanuljon, és mindenki vigasztalást vegyen; És a
prófétalelkek engednek a prófétáknak;”
(1Kor 14:29-32).
Vajon
az adventista mozgalomban a prófétalelkek hogyan engednek a
prófétáknak, ha csupán egy van, E.G. White? És az I. századi
minta a próféták szólásának rendjéről hogyan érvényesül a
mai adventista mozgalomban? Sehogy! De az ő nagyvonalúságukat ez
egyáltalán nem zavarja. Átmagyarázzák az egész Bibliát, ha
nekik az tetszik, márpedig láthatóan ez a helyzet!
E.G.White
állítólagos ihletettsége más problémát is felvet, amennyiben
saját írásait egyenlő értékűnek tartja az ihletett bibliai
könyvekkel. Márpedig ha azt állítja, hogy a prófétaság
ajándékából szólt /1Kor 12:10/, akkor az apostolokkal egy
szintre helyezi magát. Ez nem jelenti azt, hogy beleírt volna azok
könyveibe, hanem ugyanannak az isteni tekintélynek a hangján
szólt, így végső soron az isteni Ige alaptőkéjét bővítette,
növelte. /vö.
1Kor 7:40b/
Pl.
amikor a törvény kánonja le lett zárva /5Móz 4:2/, utána a
próféták sem beleírtak a törvénybe – azt kibővítendő,
hanem az Istentől jövő további Igéket írták le, még a
szavakra is ügyelve /Jer 26:2b/, amelyek által végül is
hozzátettek a törvény alaptőkéjéhez további
kinyilatkoztatásokat.
E.G.White
nem abban vétkes, hogy a Jelenések könyvé h
e z
tesz hozzá, tehát hogy azt kibővíti, hanem a Bibliához tesz
hozzá, hogy azt kibővíti – a saját ihletettnek kijelentett
írásaival, mivel azokat isteni kijelentésekre és látomásokra
vezeti vissza. A célja egyértelmű: ugyanolyan tekintélyt akar
magának, mint amilyen a bibliaíróké volt, hogy azután azzal a
tekintéllyel visszaélve, a kicsavart, félrevezető, átkozottá
tevő magyarázatait elterjessze, és az általa lépre csaltakat
elbuktassa.
A
Sátánnak a célja más nem is lehet, mint a hamis tant vonzóvá
tenni, és a hazugságot az igazság képében feltüntetni. Ha pedig
már elérte a tekintélyt, azzal a tömegeket meg is tévesztette,
akik vakon rábízzák magukat tévtanító vezetőikre, mert a saját
felkészültségükből nem telik a tanítások megítélésére,
mivel hiányos felkészültségűek, akarat gyengék és a szent
szellem híján könnyen manipulálhatók.
De
Pál kihangsúlyozza, amit ma is ki kell hangsúlyozni:
„Tudniillik a belopózkodott hamis atyafiakért, akik alattomban
közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi szabadságunkat, mellyel
bírunk a Krisztus Jézusban, hogy minket szolgákká tegyenek:
Kiknek egy pillanatra sem adtuk meg magunkat, hogy az evangélium
igazsága megmaradjon számotokra.”
(Gal 2:4-5)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése