5.
Átmenet a „töredékesből” a tökéletesbe – mikor?
Az
a világosság, amely az első keresztényeknek a kegyelmi
ajándékokkal jutott, „rész
szerint”,
azaz „töredékes”
/Vida/ volt. Ennek a csak
részbeni világosságnak
kellett majd helyet adnia annak, ami a „teljes,
azaz
„tökéletes”
/Vida/.
Az
1Kor 13:9-10 ezt a szellemi világosság-növekedést ábrázolja ki.
[Nagyon fontos, hogy nem az üdvösségre
jutás töredékességéről
van szó!] Ennek megértését segíti elő Lukács 11:36, ahol
ugyanazt a „rész”
kifejezést találjuk a görög szövegben.”Ha
tehát tested egészen világos és nincs benne sötét rész, oly
világos lesz mindenestől, mintha egy mécses sugaraival
megvilágítana téged.”
/Csia/
Ennek
értelmében az ősgyülekezet, mivel még nem volt birtokában a
teljes USZ., csak részben volt felvilágosítottnak /világossággal
teljesnek/ mondható, a teljes kinyilatkoztatás tekintetében. /Vö. Péld 4:18; Apcs 1:6-8/ A
kegyelmi ajándékok – közöttük is a természetfeletti ismeret,
ill. prófétálás képessége – tették lehetővé, hogy
valamennyit felfogjanak Isten kijelentett igazságából, azaz abból,
amit a következő évszázadok keresztényei az USZ-i iratok
birtoklása által sokkal nagyobb mértékben elnyerhettek majd.
A
fokozatosan kinyilatkoztatott, szent szellem által inspirált isteni
igazságok a Jézus által megígért Vígasztaló munkálkodása
által adattak, és alkották az egyre bővülő Usz-i iratokat, a
tökéletes felkészítést nyújtó teljes írást:
„De
mikor eljő amaz, az igazságnak Lelke, elvezérel
majd titeket minden igazságra.
Mert nem ő magától szól, hanem azokat szólja, amiket hall, és a
bekövetkezendőket megjelenti nektek.” (Ján
16:13)
„És
hogy gyermekségedtől fogva tudod a szent írásokat, melyek téged
bölccsé
tehetnek az üdvösségre
a Krisztus Jézusban való hit által. A teljes
írás
/amikben
a Jelenések könyve volt a legutolsó/
Istentől
ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra,
az igazságban való nevelésre, Hogy tökéletes
legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.”
(2Tim 3:15-17)
„Mert
rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás
/a
korábbi kinyilatkoztatásokból és prófétálásokból nyert
ismeret/:
De mikor eljő a teljesség /a
kinyilatkoztatás és a prófétálás teljességéből fakadó
ismeret – amely elvezérel minden igazságra/,
a rész szerint való eltöröltetik.”
(1Kor 13:9-10)
A
bibliai kinyilatkoztatás szövegösszefüggéséből érthető, hogy
az I. századi ajándékok csak „töredékes/rész szerinti”
ismeretet nyújthattak a Szentírás „teljességével” szemben,
amivel már mi is rendelkezünk. Ez világossá teszi, hogy mikor
jött el /fokozatosan/ a teljes, hogy eltörölje a rész szerintit.
„Valakik
annak okáért tökéletesek [vagyunk], ilyen értelemben legyünk:
és ha valamiben másképpen értetek, az Isten azt is ki
fogja jelenteni nektek:”
(Fil 3:15).
Akik
bírták az ismeret és a prófétálás kegyelmi ajándékát,
csupán „töredékesen” tudták elnyerni a gyülekezetnek később,
az Ige által kijelentett igazságait. [Minden
inspirált
kijelentés az isteni igazság részleges kinyilatkoztatása volt.]
De
amikor eljött a teljes /minden igazságra elvezérlő
kinyilatkoztatás/ a „töredékes”-re,
mint a kijelentés rész szerint való módszerére már nem volt
szükség.
Az
a kifejezés: „eljön
a tökéletes”,
azt jelenti, hogy bizonyos dolgok Istentől erre a földre jönnek
el. Itt Pál nem azt mondja,
ha mi eljutunk
ahhoz, ami tökéletes, hanem eljön
az, ami tökéletes,
vagyis a tökéletes Ige, mint TELJES írás a rendelkezésünkre
áll. [A tökéletest a rész szerinti ismeret és prófétálással
állítja szembe, tehát az eljövendő tökéletességnek szoros
összefüggésben kell lennie az ismerettel és prófétálással,
nem pedig valami mással, pl. az örökkévalósággal, a „végcélba
jutás”-sal
/Vida/, stb.]
Tehát
amint eljön a tökéletes felkészítést nyújtó Ige, a csodálatos
kegyelmi ajándékok által adott részkijelentések
/jövendőmondások-nyelvek-ismeret-prófétálás/ eltöröltetnek.
Okafogyottá válik, hogy a Gyülekezetben az egyes emberek által
nyújtott részkijelentésekre legyenek utalva. /Vö.
Apcs 11:28; 21:10-11/
[Ezt
ahhoz hasonlíthatnánk, mintha valaki apránként kapna időközönként
leveleket, amikben utasítások lennének, hogy egy túra útvonalon
merre kell mennie, majd miután kap egy könyvet, amiben minden le
van írva részletesen, többé levelek küldözgetésére, apránként
közölt ismeretek átadására nincsen szükség. Vagy innen-onnan
kap recepteket, de miután megkapta a teljes szakácskönyvet, a
receptküldözgetések indokoltsága hatályát veszti.]
Pál
a továbbiakban más kifejezésekkel is megmagyarázza ezt:
„Mikor
gyermek valék, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint
gyermek, úgy értettem, mint gyermek: minekutána pedig férfiúvá
lettem, elhagytam a gyermekhez illő dolgokat.”
(1Kor 13:11)
A
jövendölés, a csodálatos ismeret és a nyelveken szólás
kijelentései a vers képes beszéde szerint a Gyülekezet
kisgyermeki
útjához tartoztak. Isten teljes kijelentése azonban olyan
érettségre való felkészítést adott, amely ellentétben állt a
kezdeti kisgyermeki helyzettel. Amikor eljött a teljes kijelentés,
eltöröltetett és megszűnt a kisgyermeki, rész-kijelentésekre
épülő állapot.
Az
1Kor 13-ban az ellentétnek ez a második képe is teljesen világos.
A kisgyermeki állapot a töredékes ismeretből fakadt, a férfikor
pedig a teljes ismeretből, ill. annak alkalmazásából. A
prófétálás, a természetfölötti ismeret és a nyelveken szólás
karizmáit kisgyermeki állapotában kapta a Gyülekezet közvetlenül
a Szent szellem által, ami a kisgyermeki állapot miatt érthető és
magától értetődő is volt. De ahogy az ember idővel kinövi a
gyermeki állapotot, a Gyülekezet is lassan-fokozatosan kinőtt a
gyermekkorból.
Férfivá
lenni hosszas folyamatot jelent, egyetlen gyermek sem veti le
hirtelen a gyermeki tulajdonságokat, nem válik hirtelen férfivá.
Ezért sem érthető a „férfiúság” kifejezése alatt az
„örökléttel való bírás”,
- mint
ahogy E.G.White értelmezi ezt a már idézett könyv bevezetőjében.
Hiszen az öröklétbe /új világba/ való átmenet hirtelen
fog
bekövetkezni, a mostani világrendszer gyors letűnésével, nem
pedig egy fokozatos kialakulás által. (vö.
Máté 24:22; Csel 17:31a)
Tudjuk,
hogy a pásztorok és tanítók segíthetnek érett férfiúvá lenni
a gyülekezetben, ha viszont a „tökéletes” /felnőtt/ állapotot
az örökkévalóságba helyeznénk át, akkor ebben az
összefüggésben szóba sem jöhetnének sem a pásztorok, sem a
tanítók. Hanem az „érett
férfiúság”
alatt az egyes emberek szellemi érettségét, felnőttkorát kell
értenünk. Ahogy Efézus 4:13 mondja:
„Míg
eljutunk mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő
megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus
teljességével ékeskedő kornak mértékére:”
Ezt
a szellemi érettséget, érettségre jutást segítették elő az
ősgyülekezetben a különleges ajándék-megnyilvánulások és
szellemi képesítésű emberadományok /vö. Efézus 4:8-11/.
A
próféták, evangélisták, tanítók és pásztorok az
apostolsággal együtt adattak, és mint különleges adottságok és
szolgálati posztok egyszerre és együtt voltak jelen, nem pedig
külön-külön.
Ha
tehát valaki ma a prófétaság indokolt létezése mellett száll
síkra, az apostolságot sem hagyhatja figyelmen kívül, márpedig
az apostolok korszaka az I. századdal véglegesen és egyértelműen
lezárult. Új apostolok nem jönnek Krisztustól, de új próféták
sem, csak hamisak, mégpedig az Ördögtől!
Mindezeknek
értelmében az 1Kor 13:11 „férfivá
lettem”
kifejezése kétértelmű, vonatkozik:
- A Gyülekezet felnőttkorára, amelybe akkor került, amikor a fokozatosan érkező USZ-i iratokból fakadó szellemi világosság teljességéből merített a maga javára,
- Az egyes ember szellemi érettségére, amely érett férfiúság először a különleges ajándékok segítségnyújtása által volt elérhető, majd a későbbi időkben – mint napjainkban is -, az ihletett Szentírás teljessége által.
E.G.
White tanítása teljesen félrevezető, amikor a „Bevezetés”-ben
azt állítja, hogy „Az
apostoli korszak egyháza nem érte el az egységnek azt az
állapotát, amelyről az Efézus 4:8, 11-13-ban szó van.”
Szerinte ez akkor fog bekövetkezni, amikor „az
utolsó kegyelmi üzenet minden népből és minden fajból,
társadalmi osztályból összegyűjt egy gyülekezetet, amely
tökéletes hittel várja az emberfiának az eljövetelét.”
/Idézet ugyanonnét/.
Komolyan
meg kell gondolnunk, hogy ez a »modern prófétaságon alapuló
tökéletes hit« nem-e egy tökéletes
elhitetés,
olyan, amilyen elhitetésbe már a galatabeli keresztények is
beleestek?! /Vö. Gal 5:8/
Hiszen
ha az I. századi Gyülekezet nem érte volna el Krisztusban a
szellemi érettséget és az egységet, akkor ezzel azt állítanánk,
hogy egyáltalán nem érte el azt a célt, amely érdekében a
különleges ajándékok adattak!??? Továbbá azt állítanánk,
hogy a krisztusi Gyülekezet nem futotta meg az előtte lévő
küzdőteret, és nem volt képes olyan hitet felmutatni, amely
képesítette volna az érettségét igazoló cselekedetek
elvégzésére!??? /Vö.
Zsid 12:1; Eféz 2:10; Jel 14:13/
Azonban
a hittől való elszakadás későbbi /az apostolok utáni/ időszakra
volt megjövendölve, ami azt bizonyítja, hogy a Gyülekezet zöme
helyes úton járt, érettséget, egységet és viszonylagos
tökéletességet felmutatva. /Vö.
1Kor 2:6; 2Kor 10:6; Fol 3:15; Kol 1:28; 2:2; 4:12, 1Pét 5:10; Zsid
5:14; 12:23/
„Hanem
az igazságot követvén szeretetben, mindenestől fogva nevekedjünk
Abban, aki a fej, a Krisztusban; Akiből az egész test, szép
renddel egyberakatván és egybeszerkesztetvén az [Ő] segedelmének
minden kapcsaival, minden egyes tagnak mértéke szerint való
munkássággal teljesíti a testnek nevekedését a maga fölépítésére
szeretetben.”
(Efézus 4:15-16)
Ez
természetesen nem jelenti azt, hogy Krisztus mai Gyülekezete nem
lenne egységes és buzgó Ura követésében. Sőt, ellenkezőleg!
Isten mai igaz népe a végső napokban egyre
nagyobb világossággal
és alkalmazási tudással rendelkezik, amely által fénylenek, mint
az égnek fényessége, és sokakat az igazságra visznek. (vö.
Dániel 12:1-3)
Nagy
kérdés azonban, hogy ez a nép azonos-e a H.N. Adventista mozgalom
által egybegyűlt néppel, akik teljesen E.G.White magyarázataira
támaszkodnak, és vallják az ő modern kori prófétai minőségben
való felkenetését. A bibliai bizonyítékok egyértelmű választ
adnak erre a kérdésre: nem azonos!
[Három
fő értelmezés van az 1Kor 13:10-re vonatkozóan. A „tökéletes"
teljesül, ha:
- A Kánon teljes, vagy
- Az egyház érett, vagy
- Krisztus eljött.
A
Kánon nézet feltételezi, hogy az újszövetséggel együtt a
hívőnek most már tudnia kell, nem részben, hanem teljes
mértékben. Pál apostol azonban, aki az újszövetségünk
kétharmadát írta, bizonyára nem tűnt teljes tudásúnak. Itt
mondja: "most
rész szerint van bennem az ismeret …"
Viszont vegyük figyelembe, hogy ő sem rendelkezett teljes
ismerettel, mivel mások is kaptak ihletést írásra, amik majdan
részei lettek a teljes Bibliának.
Richard
B. Gaffin, Jr., a Westminster Teológiai Szeminárium
emeritusprofesszora támogatja az ajándékok megszüntetését az
apostoli időszak végén, de az 1Korinthus 13:10-et elhagyta
bizonyítékként. Ehelyett az Efézus 2:20-ra alapozott levonásokból
épül fel a megszűnésről szóló doktrínája, amely az apostolok
és a próféták alapjaira épült. [Pál viszont ihletve volt,
azért sem hagyta el.]
Az
érettség-nézet sem megfelelő, mert arra el
kell jutni, és nem az jön el,
különösen nem automatikusan, és nem mindenki számára.
Igaz,
teljes ismeret bizonyos értelemben csak a Messiás eljövetele után
lesz, ahogy Ézsaiás a Messiás uralkodásának idejét és a
nemzetek összegyűjtését látta amikor "teljes
lészen a föld az Úr ismeretével, mint a vizek a tengert
beborítják."
(Ézsaiás 11: 9) Azonban ha ehhez előbb nem járulna az
igazságban való járáshoz /3Ján1:3-4/
szükséges isteni kinyilatkoztatás teljessége, akkor ide el sem
lehetne jutni. Márpedig csak akkor lehet a széles utat a keskeny
úttól megkülönböztetni /az adott korra vonatkozó jogos isteni
ítélet szemszögéből/, ha létezik a /minden igazságra elvezető/
isteni irányadó mérték fokozatosan kibontakozó teljessége:
„Menjetek
be a szoros kapun. Mert tágas az a kapu és széles az az út, amely
a veszedelemre visz, és sokan vannak, akik azon járnak. Mert szoros
az a kapu és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen
vannak, akik megtalálják azt.”
(Máté 7:13-14)
Tehát
nem azért lesz teljes a föld az Isten ismeretével, mert Krisztus
eljön, és mindenkit üdvözít, hanem mert csak azok maradnak meg
az új világ számára, akik már most a keskeny úton való járás
erkölcsi irányadó mértékéhez ragaszkodnak, amit /immár/ a
teljes kinyilatkoztatásból ismernek meg, hogy mi a különbség.
Ezt a rész szerinti prófétai kijelentésekből nem lehetett
megismerni, nyilván csak részben:
„Amely
üdvösség felől tudakozódtak és nyomozódtak a próféták, akik
az irántatok való kegyelem felől jövendöltek: Nyomozódván,
hogy mely vagy milyen időre jelenté [azt] ki a Krisztusnak ő
bennük levő Lelke, aki eleve bizonyságot tett a Krisztus
szenvedéseiről és az azok után való dicsőségről. Akiknek
megjelentetett, hogy nem maguknak, hanem nekünk szolgáltak azokkal,
amelyeket most hirdetnek nektek azok, akik prédikálták nektek az
evangéliumot az egekből küldött Szent Lélek által; amikbe
angyalok vágyakoznak betekinteni.”
(1Pét 1:10-12)
A
hirdetett evangélium teljessége az, amire Pál utalt, hogy amikor
az eljön, akkor nem lesz szükség a rész-kijelentésekre, amiket a
szellem biztosított adott helyzetekben és adott időszakokban.
„És
láték más angyalt az ég közepén repülni, akinél vala az
örökkévaló
evangélium,
hogy a föld lakosainak hirdesse az evangéliumot, és minden
nemzetségnek és ágazatnak, és nyelvnek és népnek,” (Jel
14:6).
Ez
az örökkévaló evangélium, ami az 1Kor 13:9-10-ben rejtve van:
„Mert
rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás:
De mikor eljő a teljesség /az
örökkévaló evangélium minden fontos részletre kiterjedő
teljessége/,
a
rész szerint való eltöröltetik.” Ebben
az üzenetben benne kell lennie az isteni kinyilatkoztatásból
származó összes erkölcsi tanításnak, ami Krisztus törvényét
jelenti, hogy azt be lehessen tölteni, és benne is van!
„Ha
ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint:
Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekesztek.”
(Jak 2:8) És ebben benne van az is: „És
hallék más szózatot a mennyből, amely ezt mondja vala: Fussatok
ki belőle én népem, hogy ne legyetek részesek az ő bűneiben, és
ne kapjatok az ő csapásaiból:”
(Jel 18:4) Meg sok más kijelentés, amiket nem Páltól ismertünk
meg, de Pál utalt rá, hogy el fog jönni.
Tehát
a tökéletes eljövetele a rész szerinti ismeret és rész szerinti
prófétálást szünteti meg, amiket az ideiglenesen adott karizmák,
szellemi ajándékok, és gyülekezeti, különleges képességű
emberajándékok biztosítottak. Az apostolok halála után létrejött
a teljes kánon, ami az isteni teljesség szerint mutatja az utat az
üdvösség felé, és amit a hitehagyás árnyékolt be és a hamis
próféták fellépése, amikről Krisztus /és Pál is/ szólt jó
előre, hogy mikor és hogyan fognak megjelenni.
Az
adventista mozgalom is karizmatikus, amit E.G. White látomásai
inspirálnak, aki a saját prófétaságát igyekszik hitelessé
tenni, miközben a fellépése a Mózes törvényének, és benne a
tízparancsolat szombatjának a manipulálására épül!
Azonban ha a Jézustól megígért Vígasztaló elvezeti a
Gyülekezetet a teljességre, akkor ezek után mi marad E.G.W.-nak és
a hasonszőrű, önjelölt prófétáknak? Semmi! Csak a maguk
sántító önigazolása:
„Mert
az ilyenek hamis apostolok
/próféták/,
álnok munkások, akik a Krisztus apostolaivá változtatják át
magukat. Nem is csoda; hisz maga a Sátán is átváltoztatja magát
világosság angyalává. Nem nagy dolog azért, ha az ő szolgái is
átváltoztatják magukat az igazság szolgáivá; akiknek végük az
ő cselekedeteik szerint lészen.”
(2Kor 11:13-15)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése