A
KERESZTÉNYSÉG KÖZÖS ERKÖLCSI ÉRTÉKÍTÉLETEI VAJON A
TÍZPARANCSOLATRA ÉPÜLNEK?
A
Magyar Hírlap 2008. febr.5. keddi száma a 2.oldalon cikket közölt
Erdő
Péter ökumenikus párbeszédért
címmel. Ebben a következő mondat volt olvasható, amelyet a
cikkíró (KD) Erdő Péternek tulajdonított:
„a
kereszténység közös erkölcsi értékítéletei a
tízparancsolatra épülnek, amelyet Jézus nem lerombolt, hanem
beteljesített.”
Hát
ha ez a kijelentés igaz lenne, az végzetes lenne a kereszténység
számára! Akárkitől származik is ez a mondat, a cikkírótól,
vagy a cikkíró tulajdonítja Erdő Péternek, teljesen mindegy
abban az értelemben, hogy helytelenséget állít, és
mélyenszántó-messzire vezető meg nem értésről tanúskodik.
Való
igaz, hogy a tízparancsolatra épültek erkölcsi értékítéletek,
de a tízparancsolatra nem
önmagára
épültek,
hanem a tízparancsolatot körbefonó parancsolat-sorozatra, egy
egységes
egész
törvénykollekcióra,
aminek a tízparancsolat csupán egy kiemelkedő darabja volt (mint
egy nyakék, egy ékszerkollekció részeként). Ez a
törvénykollekció a mózesi törvény volt, a maga 613 törvényével.
Ezt az egész
törvényt kapta Izrael nemzete (5Mózes 4:8), és ennek része volt
(mondhatni a szíve-közepe) a tízparancsolat. Tehát a zsidóság
erkölcsi értékítélete épült a tízparancsolatra, pontosabban
az
egész
mózesi
törvényre. /2Királyok 17:13; 21:8; 2Krónika 33:8/
Erről a
törvényről mondja Pál apostol, hogy ők /a zsidó származású
keresztények/ a törvény alatt őriztettek, és hogy a törvény a
Krisztusra vezérlő mesterükké lett. /Galata 3:23-24/ Hogy ennek a
törvénynek mi lett a sorsa, arra Jézus szavai világítanak rá,
aki azt mondta, hogy
nem
eltörölni
jött, hanem betölteni.
/Máté 5:17-18/
Ez a
betöltés azt jelentette, hogy mindazoknak be kellett teljesedniük,
amik őróla megírattak a Mózes törvényében, a prófétáknál
és a Zsoltárokban. /Lukács 24:44/ Viszont amikor ezek hiánytalanul
beteljesedtek, akkor, Jézus halálának megtörténtével,
betöltötték nevelő szerepüket és megszűnt az érvényességük.
Ismét Pál mondja, hogy miután eljött a hit, /a Krisztus
váltságáldozatába vetett hit/, nem
vagyunk többé a vezérlő mester alatt.
/Galata 3:25/
Az Efézus
2:15-ben szó szerint azt mondja, hogy „a
parancsolatok tételekben való törvényét eltörölte.”
(vö. Kolossé 2:14) Tehát Jézus
halála bekövetkeztével a keresztények már nem tartoztak a mózesi
törvény hatálya alá,
és mivel a tízparancsolat is a mózesi törvény része volt,
hiszen az egész törvényhez az is hozzátartozott /Jakab 2:9-11;
Zsidók 9:19/, többé az nem volt érvényes rájuk!
Ezt a
fordulatot igen nehezen értik meg sokan és ez a meg nem értés
akadályozza őket annak elfogadásában. Egy szemléltetéssel
tegyük könnyebbé a megértést. Ha kihívom a Paprika TV
szakácsát, hogy főzze meg nekem az ebédet, ő kijön és azt
mondja: -
»Nem
azért jöttem, hogy levegyem a fazekat a tűzhelyről, hanem hogy az
ételt megfőzzem.«
Hát nyilván, mielőtt megfőzné, nem fogja levenni. De miután
megfőzte, nyilván le fogja venni, és nem hagyja leégni. Fontos
tehát a sorrend. Nem azért jött, hogy levegye, hanem hogy
megfőzze. És amíg nem főzte meg, nem is veszi le.
Utána
viszont
leveszi.
Jézus
cselekedete és mondanivalója ezáltal könnyebben érthetővé
válik. Nem azért jött, hogy eltörölje
a
törvényt, hiszen az még beteljesedésre vár. Hanem hogy
beteljesítse.
De miután az bekövetkezett, akkor törölte el, vagyis tette félre
annak érvényességét. Tehát nem arról van szó, hogy azért lett
érvénytelenné téve Mózes Törvénye, mert
az rossz
volt, és most jóra
lett cserélve, hanem mert betöltötte
a célját!
Arra a
kijelentésre, hogy a tízparancsolat erkölcsi értékítéletei már
nem érvényesek, sokan felkapják a fejüket és azt mondják – ha
ez igaz lenne, mindazt lehetne cselekedni, amit a tízparancsolat
tilt, és ez elképzelhetetlen! Valóban, de nem is erről van szó,
hanem arról, hogy bizonyos
kötelességek hatálytalanítva lettek újabb kötelességek által.
Figyeljünk
Jézus tanítására. Ő nem helyezte a törvény szellemiségét a
mózesi törvény betűjének ellenébe, hanem hozzáadta a szellemet
a betűhöz. Jézus tanításának lényege az, hogy
a
törvény szellemének szélesebb alkalmazása van, mint a betűjének.
Ha
meggyilkolsz valakit megszeged a törvény betűjét, ha gyűlölsz
valakit, megszeged annak szellemiségét. /Máté 5:21-22/ Tehát az
újabb kötelességek a mózesi törvény szellemiségére helyezik a
hangsúlyt, és nem a betűjére, ahogy pl. az Efézus 4:28 is mondja
a lopással kapcsolatban, már
kevés
a tízparancsolat betűje: NE LOPJ – hanem
azon tovább kell lépni, aktív
munkát kell végezni, hogy még másokat is tudjon segíteni! /Ez
a törvény szellemisége./
Képzeljünk
el egy olyan ruhát, amire
minták
vannak rávarrva,
azután képzeljünk el egy olyan ruhát, amibe hasonló minták
vannak, most már nem rávarrva, hanem beleszőve
/belefestve, vagy beleégetve/, de
sokkal
élesebben és hangsúlyozottabban. Ugyanígy olvashatjuk, hogy az
újszövetségben Isten a szívbe írja be a törvényét. /Zsidók
8:8-13; 10:16/ De ez
a törvény már nem a mózesi törvény betűje
/minták a ruhára varrva/, hanem a mózesi törvény szellemisége
/minták
a ruhába beleszőve/, más szóval a törvény erkölcsi maximuma.
Tehát nem
a mózesi törvény betűje az, ami a keresztényekre érvényes,
hanem az abból a törvény gyűjteményből származó alapelvek.
A betű
törvényét hasonlíthatjuk a villamossínhez, az alapelveket meg a
trolibusz áramszedőjéhez, amely már több mozgási lehetőséget
biztosít. Ugyanakkor ezekhez az alapelvekhez hozzájönnek Krisztus
parancsolatai és teljes életmintája /Máté 28:20; Fil 1:21/,
valamint az apostolok életmintája
és utasításaik /1Korinthus 11:1; Filippi 3:17; Apcsel 15:20/,
amelyek összességében, mint a szabadság
törvénye
néven van megnevezve, amely Krisztus
törvénye.
/Jakab 2:12; Galata 5:13-14; 6:2; 1Korinthus 9:21/ Ez a krisztusi
törvény szabadította meg a keresztényeket a bűn és a halál
törvényétől, vagyis a mózesi törvénytől és annak átkától.
/Róma
8:2-4/
Fontos
tudni, hogy a mózesi törvény egyrészt bűn-megfékezési szerepet
is betöltött, mint bűn-tükör /Róma 3:20/, de ugyanakkor az
emberi természet romlottsága miatt átokhalálra is ítélte az
alatta lévőket. /1Mózes 8:21; Jakab 4:5; Galata 3:10/ Ennek a
törvénynek az átkát vette Krisztus magára /Galata 3:13/, eleget
téve követelésének azt fára szegezte /Kol 2:14/, és ez egy
óriási dolog, mert ezáltal, a Krisztusban való hit által van
bemenetelünk a kegyelem alá! /János 1:17; 1Korinthus 1:4/
A
különbséget az ószövetség és az újszövetség, a betű és a
szellem, és azok szolgálata között a 2Korinthus 3. része fejti
ki, ahol nyíltan kimondja, hogy a tízparancsolat szolgálata a
„halálnak
betűkkel kőbe vésett szolgálata”
volt, a kárhoztatás szolgálata. És bár dicsőséges is volt,
hiszen Istentől származott /2Mózes 34:29/, de a szellem dicsőséges
szolgálata mégis felülmúlja, hiszen az Jézus által
tökéletességre visz. /2Kor 4:6; Zsidók 7:19; 9:9; 10:14/
Teljesen
téves tehát a bevezetőben felvetett gondolat, miszerint a
kereszténység közös erkölcsi értékítéletei a
tízparancsolatra épülnének, mert hogy azt Jézus nem lerombolta,
hanem beteljesítette. Úgy pontos, hogy
beteljesítette,
azután érvénytelenítette.
Az Isten túllépett rajta, mint betűn, amely a mózesi törvény
keretében megölte a törvény cselekedetei alapján élőket,
hiszen senki sem tudta hiánytalanul megtartani a 613 törvényt.
/Galata 3:10/ Ezért mondta Péter apostol, hogy a mózesi
törvény »egy
olyan iga, amelyet senki nem tudott elhordozni.« /Apcsel
15:10/ Ezt az elhordozhatatlan igát megtenni „a
kereszténység közös erkölcsi értékítéletei”
alapjának – igen nagy melléfogás, ugyanakkor végzetes hiba is!
Hiszen mi
nem a Krisztus halála
előtti
időben élünk, hanem utána.
Ő az üdvtörténet egy másik időszakában élt, mint mi. Tőle
megköveteltetett az ószövetség minden törvényének a betöltése.
Jézus tökéletesen engedelmeskedett az Istennek, amikor vallásos
szertartásként körülmetélték. /Róma 15:8/ Vállalta a zsidóság
szolgálatát, hogy megerősítse az Atyáknak tett ígéreteket.
Viszont ha
egy keresztényt körülmetélnek, nem
egészségügyi
vagy higiéniai okból, hanem előírásos
vallásos szertartásként,
tehát mint üdvösségszerző
feltételként
hajtják végre, akkor ezzel a keresztény megtagadja Krisztus
befejezett munkáját, és magát a mózesi törvény, és egyben
annak átka alá is helyezi, kiesik a krisztusi kegyelemből.
Ebbe a
csapdába estek a galatabeli keresztények, ezért mondta nekik Pál,
hogy mivel ebbe tudatlanul belementek, kötelesek az egész,
/613/
törvényt hiánytalanul megtartani. /Galata 5:1-4/ Mert vagy
Krisztust követik, és a mózesi törvény betűjéhez nem
ragaszkodnak, vagy ha annak akárcsak egyetlen tételéhez
ragaszkodnak /mint Mózes törvényéhez/, akkor az egészet
meg kell tartani, mivel a törvény
egységes
egész
volt.
Ha egyet megtart, még további 612-őt meg kell tartania, és ha
megtart 612-őt, de egy hiányzik, akkor elbukott, és az üdvössége
füstbe ment terv csupán.
De ugyanez
vonatkozik a tízparancsolatra is. Ha érvényesnek jelentik ki a
betűjét, akkor az
egész
ószövetségi gépezet
beindul, hiszen pont a tíz ige volt a központi alapja az
ószövetségnek, amire nézve megkötötték. A többi parancsolat
ehhez jött hozzá. /2Mózes 34:28; 5Mózes 4:13; 9:11; 29:1; Zsidók
8:9; 9:19-20/
Ha tehát
igaz az, hogy a kereszténység közös erkölcsi
értékítéletei a tízparancsolatra épülnek, akkor az is igaz,
hogy a kereszténység visszakerült
a mózesi törvény, és annak átka alá, és a krisztusi
kegyelemből kiesett.
Mert hiszen a betűnek /ami öl/
a szolgálatát a szellem szolgálata /ami megelevenít/
váltotta fel, amit viszont nem lehet sem felcserélni, sem
összepárosítani a betű beteljesedése és eltörlése után.
/2Korinthus 3:6/
A
tízparancsolat ószövetsége
a
szolgaságra visz
/Galata 4:21-31/, ezért a mondat csak úgy fogadható el, hogy 'a
zsidóság közös erkölcsi értékítéletei a tízparancsolatra
épülnek',
melyet Krisztus nem rombolt le, de be sem teljesített, hiszen
többségükben elutasítják mint Istentől küldött Messiást. Aki
meg nem utasítja el, hanem elfogadja, az már az újszövetség
hatálya alá kell hogy tartozzon, és annak alapelveit kell hogy
betartsa, a Krisztus királyi törvényét, amely a mózesi törvény
szellemére épül, és nem a betűjére, éppen ezért nem
is nevezik tízparancsolatnak sehol!
Itt még
érdemes és fontos megjegyezni, hogy nem csak az ökumenikus
keresztények gondolják tévesen azt, hogy még mindig a
tízparancsolat érvényessége alatt vannak, hanem különösen a
szombat ünneplő Hetednapos Adventisták, akiket prófétanőjük
E.G.White arra tanított, hogy a tízparancsolat nem is tartozott a
mózesi törvények közé. Ezért aztán a 24 órás, estétől
estéig tartott szertartásos szombat ünnep elkívánásával
/kötelezővé tételével/ nem is lehet kiesni a krisztusi
kegyelemből.
Azonban a
Malakiás 4:4-ben maga Jahve/Jehova Isten mondja, hogy a
Mózes törvényét Izraelnek adta a Hóreb /Sínai/ hegyen.
A János 1:17 szerint is a törvény Mózes által adatott.
Pál azt
mondja, hogy a törvényt a törvényszegések nyilvánvalóvá
tétele végett adták /Galata 3:19; vö. Róma 3:20/, a Róma
5:13-14 szerint
viszont a mózesi törvény előtt
a bűnt nem lehetett senkinek felszámítani, a bűn által a halál
mégis
uralkodott /tehát
a törvény nem léte ellenére/. A mégis
uralkodott
kifejezés a
törvény hiányára
utal, tehát annak ellenére uralkodott a halál, hogy nem lett
kiadva a tízparancsolat /se a többi 603/ a Mózes előtti
időszakban.
Az
úgy
jött be utólag,
és ez növelte meg a bűnöket /Róma 5:20/, tehát leginkább a
tízparancsolat NE KÍVÁND parancsa volt, amelyet senki nem tudott
teljesen
megtartani a romlott természetű ember irigységre késztető
hajlama miatt, ezért is volt „a
halálnak kőbe vésett szolgálata” (Jakab
4:5; 2Korinthus 3:7)
Másrészt
a tízparancsolatot /az egész
613 parancsolat keretében/ csak
a vallási okból végzett körülmetélkedés /vagy egyéb mózesi
törvény elkívánása/ esetén KELL
megtartani /Gal 5:3/, hiszen az egész
törvény
megtartása emiatt
szükséges, két külön egész
törvény
meg nincs, csak egy, ami Mózes által adatott, és ami minden
parancsolatot
tartalmazott! /vö. 5Móz 4:8; 2Király 17:13; 21:8; Máté 22:40;
Galata 5:3,14; Jakab 2:10/ És ez alól a szombat sem kivétel!
/Nehémiás 10:29-31; János 1:17; 7:23; Zsidók 9:19/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése