13.
A tízparancsolat visszavisz Mózeshez
„…
míg
az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen
pontocska el nem múlik...” (Máté
5:18)
Ez
az idézet az „Érvényes-e
a Tízparancsolat?”
című traktátusban olvasható, melyet az ADVENTI KIADÓ /1171 Bp,
XVII., Borsfa u. 55./ ad ki és terjeszt.
A
figyelmes szemlélő rögtön észreveszi, hogy a teljes krisztusi
kijelentés hangsúlyos részét lehagyták, amit a mondat második
része tartalmaz. Ez tipikus példája annak, amikor valamit a
bibliai szövegösszefüggésből kiragadnak, hogy alátámasszanak
vele valamilyen saját elképzelést.
Azonban
Krisztus itt egyáltalán nem azt mondta, hogy a törvényből soha,
még egy pontocska sem fog elmúlni”, hanem:
„Mert
bizony mondom nektek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből
egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, amíg
minden be nem teljesedik.”
(Máté
5:18)
Vagyis
a teljes beteljesedésig a törvényből még egy pontocska sem fog
elmúlni. A mondanivalót a Lukács 16:17 jól érzékelteti:
„Könnyebb
pedig a mennynek és a földnek elmúlni, hogynem a törvényből egy
pontocskának elesni.”
Jézus
maga mondta, hogy szükséges mindazoknak beteljesedni, amik a Mózes
törvényében, a prófétáknál és a zsoltárokban felőle
megírattak. /Luk 24:44/
A
valóságban tehát arról van szó, hogy Jézus
nem azért jött, hogy eltörölje
a „Krisztusra
vezérlő mester-”t,
(Gal 3:24), tehát a
Mózes EGÉSZ törvényét, hanem hogy ennek a mózesi törvénynek
az erkölcsi és prófétai vonatkozásait hiánytalanul betöltse, s
a jövendő jóknak árnyékát a dolgok képére váltsa.
Ezt pedig az élete feláldozása által valósította meg.
A
törvény tehát csak addig nem múlt /nem múlhatott/ el, amíg a
beteljesedésre váró dolgok várattak magukra, s miután a Jézusról
megírt dolgok /akár egy pontocska is/ beteljesedtek, Krisztus
halála Mózes EGÉSZ törvény-rendszerének a végét jelentette.
Ahogyan
Pál a Róma 7:6-ban kifejtette:
„Most
pedig megszabadultunk a törvénytől /a
törvény reánk nézve elvesztette hatályát –
Csia/
minekutána
meghaltunk arra nézve, amely által lekötve tartattunk; hogy
szolgáljunk a léleknek újságában és nem a betű óságában.”
Krisztus
halálával a törvényhez való viszonyunk megváltozott, a törvény
/paidagogosz = nevelő/ alatt
való őriztetésünk megszűnt /Gal 3:25/ a keresztény szolgálat
nem a betű felé fordul – amely megöl /elátkoz – Gal 3:13/,
hanem a lélek /szellem/ felé,
amely megelevenít. /2Kor 3:6/
[Ez
ahhoz hasonló, mint amikor valaki betölti a 18. életévét,
nagykorúvá válik, és többé nem kötik a kiskorúsággal járó
korlátok. Ugyanígy, amikor valaki jelképesen a Krisztus halálába
merítkezik, és az ő követésében új életet kezd, ebben a szent
szellemben telített új életben járva felszabadul a törvény
előírásai, korlátai és elítélő jellege alól.]
Az
adventisták »megmásíthatatlan törvény«-ről beszélnek,
olyanról, amelynek erkölcsi része elmúlhatatlan. Ez lenne a
tízparancsolat, a betű törvénye. Mily ellentétes vélemény ez
azzal, hogy a tízparancsolat
„a halálnak betűkkel kőbe vésett szolgálata dicsőséges volt”
(2Kor 3:7, prot, f.)
volt
-
múlt idő!
Hivatkoznak
arra, hogy „a
törvény szent, és a parancsolat szent és igaz és jó.” (Róma
7:12; vö. Zsolt 19:7; Ézsa 42:21) Meg hogy: „A
törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-e a hit által? Távol
legyen! Sőt inkább a törvényt megerősítjük.”
(Róma 3:31)
Azonban
a törvény jósága nem azon az alapon van kihangsúlyozva, hogy
abból fakadóan örök érvényű /kell hogy legyen/, hanem mert
elítélő jellege ellenére Istentől származóan tökéletes, ami
rögtön magában is hordozza, hogy átok-halálra ítéli az azt
betartani képtelen, romlott természetű embert. A történelem
bármelyik korszakában élő emberről is legyen szó!
Ha
Pál apostolt elítélte /hiszen beleélte magát a mózesi törvény
alá került ember törvény által elítélt állapotába, amely őt
is sújtotta – lásd Róma 7:9-25/ akkor azt a nemzedéket és az
utána következőket ugyan úgy elítélte/elítéli /mint
kiadatásától kezdve /keletkezett
törvény, Gal 3:17/, a
korábbiakat is, amiből csak a megváltás ad kiutat, semmi más. És
ha Pál ezen az úton szabadult meg tőle /hogy hitt
a
Krisztus váltságáldozatában/, akkor ne
akarjon senki keresztényi hűséget a törvényhez igazodó
lojalitáson lemérni, hogy azt milyen szinten tartja meg
/tízparancsolat/, mert az nem Pál apostol tanítása, hanem a
törvény átka alá visszarángató démoni tanítás!
HA
PÁL APOSTOL KERESZTÉNY HŰSÉGE NEM A TÍZPARANCSOLATHOZ IGAZODÓ
ENGEDELMESSÉGEN LETT LEMÉRVE, AKKOR SENKI HITÉT NEM LEHET A
TÍZPARANCSOLATHOZ IGAZODÓ HŰSÉGEN LEMÉRNI!!!
„Óh
én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem e halálnak
testéből? Hálát adok Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus
által...” (Róma
7:24-25) Tehát nem a törvény betöltése, hanem a Krisztusban való
hit!
Ennélfogva
a
törvény /tízparancsolat/ betartása senkit nem szabadít meg,
ezért a tízparancsolat szombatjának a betartása nem is
azonosíthat senkit Isten népének lojális tagjaként! A
24 órás szombat tartásnak semmi köze a Krisztus által megváltott
állapot elnyeréséhez, sőt, az ahhoz való ragaszkodás pontosan a
megváltatlan állapot törvény alatti és előtti állapotát
demonstrálja/fejezi ki. Ünnepli a szombatot ugyan /tízparancsolat/,
de a romlott természete a NE KÍVÁND parancsolaton /tízparancsolat/
fönnakad, ami rögtön el is átkozza!
Ami
pedig a törvény megerősítését
illeti, pontosan arra való igazolásul hozza fel Pál, hogy a
törvény szerint nincs igaz ember egy se:
„Amint meg
van írva /Zsolt
14:1, Péld 20:9; Pré 7:20; vö Jak 4:5/,
hogy nincsen csak egy igaz is.”
(Róma 3:10) Vagyis a hit általi megigazulás nem teszi hiábavalóvá
a törvény szerepét, amit betöltött, hiszen védelmezte a
zsidókat a környező népek bálványimádásaitól és
erkölcstelen életmódjától, igazgatta a nemzet mindennapi életét,
reménységet adott a Megváltó eljövetele tekintetében, az
istenfélő népet hozzá vezette, és elítélő jellegénél fogva
rámutatott a tökéletlen és romlott természetű ember bűnös
állapotára, amiből senki számára nincsen /nem lehet/ kiút, csak
ha hisz Krisztus váltságáldozatában.
Ez
a hit nem jelenti azt, hogy ennek a megváltásnak a fényében
hiábavaló lett volna a Mózes egységes EGÉSZ törvénye, hanem
pontosan a megváltásba vetett hit által hangsúlyozza ki a
törvénynek a szerepét, mégpedig a hitre vezető szerepét, amit
megerősít. Mint amikor azt mondjuk, hogy megerősítjük egy kutya
pórázának indokoltságát/szerepét, amellyel megtanítjuk neki a
gazdájához való hűséges igazodást. És miután megtanult
hűségesen engedelmeskedni, a pórázra már nincsen szükség. A
törvénnyel ugyanez a helyzet!
Az
Isten jellemének a tükörképe volt ugyan a törvény az akkor élő
nemzedékek számára, de most a Krisztus az Isten jellemének a
tükörképe, aki által tanuljuk az Istennek való engedelmességet.
Csak nem a szerepét betöltött mózesi törvény eszközei szerint,
hanem a megváltásból fakadó haszonélvezet szellemi áldásai
szerint. És ne hogy már bárki is a törvény pórázát akarja
ismét a nyakunka akasztani, hogy az Istenhez igazodó hűségünket
azon mérje le, amint az adventisták is teszik!
A
tízparancsolat a törvény betűje,
amely megöl, ellenben a
Jézus Krisztusban való élet szellemének törvénye megszabadít a
bűn és a halál törvényétől.
/2Kor 3:6; Róm 8:2/ Pált is és mindenkit, aki őt követi a
Krisztusban való hűségben.
„Ha
pedig a halálnak betűkkel kövekbe vésett szolgálata dicsőséges
vala, úgyhogy Izrael fiai nem is nézhettek Mózes orcájára
arcának elmúló dicsősége miatt: Hogyne volna még inkább
dicsőséges a léleknek szolgálata? Mert ha a kárhoztatás
szolgálata dicsőséges, mennyivel inkább dicsőséges az igazság
szolgálata? Sőt a dicsőített nem is dicsőséges ebben a részben
az őt meghaladó dicsőség miatt. Mert ha dicsőséges az
elmúlandó, sokkal inkább dicsőséges, ami megmarad.” (2Kor
3:7-11)
Ami
elmúlandó,
az a Mózes törvénye szerint igazgatott szolgálat, ami megmarad,
az a Krisztus szelleme szerint történő szolgálat. A
tízparancsolat egy letűnt korszak dicsőségét hívatott tükrözni,
de egy nagyobb dicsőség képviselete felváltotta azt. „Mert
ez nagyobb dicsőségre méltattatott, mint Mózes,”
(Zsid 3:3).
Amit
kőbe véstek, az a tízparancsolat, amire azt mondja, hogy halált
hozott: NE KÍVÁND!
Ennélfogva
a kívánságot gerjesztő törvényt, amely parancsolatnak
eljövetelével felelevenedett a bűn /vö. Róma 7:9/, hogyan
lehetne megtenni az Istenhez való hűség mércéjének? Csak az
tesz ilyet, akinek a szava halált hordoz, és el akarja buktatni az
embert, mint Ádámot és Évát is elbuktatta!
Vajon
hova viszi vissza E.G. White az adventistákat a »korunknak szóló
különleges igazságokkal«? /Korszakok nyomában, 538. old./ Ahová
az I. századi farizeusok felekezetéből lett hívők vitték volna
vissza a gyanútlanokat. A Mózesi törvényhez. Még a hangnem is
kísértetiesen azonos:
„Meg
kell nekik hagyni, hogy Mózes törvényét megtartsák.”
(Apcs 15:5, F. Raffay Séndor ford.)
„Világosan
és érthetően magyarázzák meg, hogy a tízparancsolat minden
előírásának
engedelmeskedni kell.”
/E.G. White Próféták és Királyok, 1981, 419. old/
Aki
tudja, hogy ki állt a judaista fellépés szellemi hátterében,
annak fel kell tudnia ismernie, hogy mi, ill. ki áll a Hetednapi
Adventizmus szellemi hátterében. Mivelhogy ugyanazon tőről
fakadnak! /Gal 5:8,12/ Feltéve, ha nincs »megigézve«, mint a
galatabeliek, akik a hamis propaganda hatására elegyíteni kezdték
a hitet /kegyelmet/ a törvénnyel. /Vö. Gal 3:1-5; 2:21; 5:4; 1:6/
Pál
kérdezi: „Óh
balgatag galáciabeliek, kicsoda igézett meg titeket, hogy ne
engedelmeskedjetek az igazságnak,” (Gal
3:1) Ugyanez vonatkozik a testi zsidókra is:
„De
megtompultak az ő elméik. Mert ugyanaz a lepel mind e mai napig ott
van az ó szövetség olvasásánál felfedetlenül, mivelhogy a
Krisztusban tűnik el; Sőt mind máig, amikor csak olvassák Mózest,
lepel borul az ő szívükre. Mikor pedig megtér az Úrhoz, lehull a
lepel.”
(2Kor 3:14-16)
Sajnos
ez a tompa szellemi beállítottság adventistákra is ugyanúgy
jellemző!
Abban
valóban igaza van E.G White-nak, hogy amit képvisel /a mózesi
törvény és a Krisztusban való hit keveréke/ az tényleg
”különleges
igazság.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése