11.
Mit jelent az „egész
törvény”
kifejezés?
A
következő, EGÉSZ TÖRVÉNNYEL kapcsolatos áttekintés teljes
képet ad a törvény egységéről és oszthatatlanságáról:
5Mózes
4:8
„És
melyik nagy nemzet az, a melynek olyan rendelései és igazságos
végzései volnának, mint ez az egész
törvény,
a melyet én ma adok elétek?!”
(vö. Zsoltárok 78:5; 147:19-20)
Mivel
Mózes Isten minden
parancsolatát tolmácsolta a népnek, így az „EGÉSZ TÖRVÉNY”
a tízet is és a többit is /603/ magában foglalja. /vö. 5Mózes
5:1, 5, 27, 31; 2Krónika 33:8; Zsidók 9:19/
2Király
17:13
„...Térjetek
meg a ti gonosz útaitokról, és őrizzétek meg az én
parancsolataimat és rendeléseimet, az egész
törvény
szerint, a melyet parancsoltam a ti atyáitoknak; és a melyet ti
hozzátok küldöttem az én szolgáim, a próféták által:”
(vö. 2Mózes 20:1; 21:1)
Isten
saját parancsolatait és rendeléseit nevezi „EGÉSZ
TÖRVÉNY”-nek,
ezért nem jelentheti csak a tízet, vagy csak a többit /603/,
hiszen minden
parancsolat Tőle származik. /vö. Nehémiás 9:13-14; Zakariás
7:12; Malakiás 4:4/
2Király
21:8
„És
nem kell többé továbbvándorolnia Izráelnek arról a földről,
amelyet őseiknek adtam, de csak akkor, ha megtartják és megteszik
mindazt, amit megparancsoltam nekik, az egész
törvényt,
amelyet szolgám, Mózes parancsolt nekik.”
(MBT. ford.)
Nyilván
ugyanarról az „EGÉSZ TÖRVÉNY”-ről van szó, amit Isten
parancsolt, de Mózes által. /vö. Józsué 1:7-8; 1Krónika 22:13;
2Krónika 34:14; Nehémiás 8:1; 10:29, Ezsdrás 7:6; Malakiás 4:4/
2Krónika
33:8
„És
nem mozdítom ki Izrael lábát a földről, melyet atyáiknak adtam,
de csak úgy, ha megtartják cselekedettel, a miket nekik Mózes
által parancsoltam, és az egész
törvényt
és a szertartásokat és itéleteket.”
(Káldi ford.)
Isten
/Mózes által adott/ parancsolatai /az „EGÉSZ
TÖRVÉNY”-ben/
a tízparancsolat tételeit ugyanúgy tartalmazták /vö. 2Mózes
20:6; Máté 19:17-19a/, mint az azon kívülieket. /vö. Máté
19:19b; Márk 12:29-30; Lukács 10:26-27/
Máté
22:40
„E
két parancsolattól függ az egész
törvény
/olosz
o nomosz/
és
a próféták.”
Mózes
törvénye tartalmazza a két legnagyobb parancsolatot /vö. 5Mózes
6:5; 3Mózes 19:18b/, és ha Jézus szerintaz összes többi ezen
„fordul
meg”
(Csia); „függ”
(Vida), tehát a tízparancsolat is, akkor az „EGÉSZ TÖRVÉNY”
kifejezés magában kell hogy hordozza valamennyi parancsolatot
kivétel nélkül.
Galata
5:3
„Bizonyságot teszek pedig ismét minden embernek, a ki
körülmetélkedik, hogy köteles az
egész
törvényt
/olon
ton nomon/
megtartani.”
/vö. Róma 2:25; Galata 3:10/
Jakab
2:10-11 szerint az „EGÉSZ TÖVÉNY”-be beletartozik a Ne
törj házasságot,
és a Ne
ölj parancsolat
is. Tehát a tízparancsolat /és a többi/. És ezt az „EGÉSZ
TÖRVÉNY”-t /benne a tízparancsolatot/ csak akkor kell
megtartani, ha valaki vallási előírásból metélkedik körül
/tehát valamely mózesi törvényt újra érvényesít/.
Pál
itt nem az un. 'ceremoniális törvény'-re gondolt – hiszen nem is
azt írta -, hanem nyilván arra az „EGÉSZ TÖRVÉNY”-re, amely
magában foglalja a
Ne ölj
/János 7:19/, Ne
kívánd
/Róma 7:7b/ stb. parancsolatokat is. Tehát „a
parancsolatoknak tételekben való /EGÉSZ = 10+603/ törvényét.”
(Efézus
2:15)
[Különben,
mint már korábban láttuk, a János 7:19-ben nem
azt olvassuk, hogy Mózes adta a 'ceremoniális' törvényt,
és
senki nem teljesíti közületek az 'erkölcsi' törvényt /Ne ölj – tízparancsolat/. Jézus a száján ki nem
ejtette ezt a két E.G.White által hamisan használt műszót!
Ha
Mózes törvénye a 'ceremoniális'
törvény, akkor Jézus miért nem nevezte a Mózes törvényét
'ceremoniális'
törvénynek? Azért, mert ilyen törvény-elnevezést a Biblia nem
használ, különösen azért nem, mert nincsen megkülönböztetés
'erkölcsi
és ceremoniális'
törvény között a Mózes törvényén belül.
Ha
lenne, miért nem nevezte Jézus 'erkölcsinek'
azt
a törvényt, amely az ő megölésével kapcsolatos, tehát a NE
ÖLJ-ről van szó, tízparancsolat. A János 7:19-ben mindkét
szónak /'erkölcsi
és ceremoniális'/
szerepelnie kellene, ha létezne, de nem szerepel.]
Galata
5:14
„Mert
az egész
törvény
/pasz
nomosz/
ez egy ígében teljesedik be: Szeresd felebarátodat, mint magadat.”
Mivel
a felebaráti szeretetben nem csak a tízparancsolat tételei /vö.
Róma 13:9a/ foglaltatnak egybe, hanem „valamely
más parancsolat”
is (Róma 13:9b), ezért az „EGÉSZ TÖRVÉNY” a 10+603-at együtt
jelenti.
Jakab
2:10
„Mert
ha valaki az egész törvényt /olon
ton nomon/ megtartja
is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös.”
/vö. 2Király 17:16; Dániel 9:11/
Mivel
Jakab a személyválogatás
(!) kapcsán /vö. Jakab 2:9/ hozza fel az „EGÉSZ TÖRVÉNY”-t,
ezáltal rámutat, hogy Mózes /törvénykönyvének/
személyválogatás elleni parancsa /vö. 3Mózes 19:15; 5Mózes
1:17/, és a tízparancsolat tételei /vö. Jakab 2:11/ együttesen
adják ki az „EGÉSZ TÖRVÉNY”-t, ha valaki bármelyiket
megszegte, az EGÉSZ megrontásában bűnös volt.
Ehhez
hasonlóan a Róma 2:21-22 is – bár a tízparancsolat tételeiből
idéz, mégis az „EGÉSZ TÖRVÉNY”-re vonatkozik, a 10+603
együttes megrontására /vö. Róma 2:23/, hiszen a zsidók az
„EGÉSZ TÖRVÉNY”-ben kapták meg „az
ismeret és az igazság formáját”
(Róma 2:20, vö. 18; 5Mózes 4:6, 6:20, 24-25) -, nem csak a tízben.
Ezért is kérte számon Isten a hűtlen Izraelitáktól nem csak a
tízparancsolatot, hanem az egészet. /vö. 3Mózes 26:15; 4Mózes
15:40; 5Mózes 5:29, 31/
[Egyébként
Jakab 2:10-11 nem állítja, hogy a tízparancsolat érvényes lenne
a keresztények számára, csupán a személyválogatás tiltása /1.
vers/ kapcsán hozza fel a tanulságul a törvény egységét, hogy
okuljanak belőle a Szent Iratokkal rendelkezők. /vö. Róma 15:4;
1Korinthus 10:11/ Hiszen ugyanez az alapelv érvényes azok számára
is, akik a Krisztus szabadság törvénye alapján lesznek megítélve
/vö. Jakab 1:25; 2:8, 12/, nem pedig 'a halált szolgáló, betűkkel
kőbe vésett' szolgálatát felügyelő törvény által. /vö.
2Korinthus 3:7; Kolossé 2:16-17/ Mégpedig, hogy egynek
megrontása mindnek megrontásával azonos!]
Mit
értenek a Hetednapi Adventisták az „EGÉSZ TÖRVÉNY” alatt?
„A
törvény tökéletes engedelmességet igényel: "Mert ha valaki
az egész törvényt megtartja is, de vét egy ellen, az egésznek
megrontásában bűnös" (Jak 2:10). A Tízparancsolat egyike
sem hágható át anélkül, hogy a menny Istenéhez hűtlenné ne
válnánk.”
(Szemelvények E.G.White írásaiból: Isten törvényének
egyszerűsége)
Láthatjuk,
hogy számukra az „EGÉSZ TÖRVÉNY” csak a tízparancsolatot
jelenti, a többiről tudomást sem vesznek. Elképesztő
következetlenség és vakmerő tiszteletlenség. Mintha Isten is
csak a tízparancsolat megtartását kérte volna számon Izrael
nemzetétől, amikor az „EGÉSZ TÖRVÉNY” megtartására
célzott, hogy azt tartsák meg! [Lásd a fenti idézeteket.]
„Jézus
földi életében egy törvénytudó ezt a kérdést tette fel Neki:
"Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben? Jézus pedig
monda néki: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből,
teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és nagy
parancsolat. A második pedig hasonlatos ehhez: Szeresd
felebarátodat, mint magadat. E két parancsolattól függ az egész
törvény és a próféták." Máté 22,36-40. Tehát láthatjuk,
hogy a Mózes által leírt, de Isten ujjával a kőtáblára írt
tíz parancsolat örökérvényű, hiszen az első négy
parancsolatra utal itt Jézus - az "első parancsolattal",
s a többi hatra utal a "második " parancsolattal.”
(Feketéné Bokor Katalin: A húsvét lelki értéke)
Bokor
Katalin nem veszi észre, hogy olyannyira szűk látókörűen
magyarázza Jézus szavait, hogy azt már jobban szinte nem is lehet.
Csak ennyit lát meg a kijelentésből: első négy parancsolat, és
a többi hat parancsolat. Az összesen tíz. És hol van a többi 603
parancsolat, amit Mózes leírt és átadott a nemzetnek? Azoknak
nincs közük az Isten és a felebarát szeretetéhez? Hihetetlen
rövidlátás, amely szinte az összes adventistára jellemző!
A
Hetednapi Adventista Gyülekezet érdi közösségének információs
lapja „A
törvény és az evangélium”
címszó alatt tárgyalja Isten törvényeit és rendeléseit, de egy
szót sem szól arról, hogy Isten egy egységes „EGÉSZ TÖRVÉNY”-t
adott át Izraelnek, mondhatni elhallgatja, sőt, amikor ezt a
tanítást másoknak átadja, akkor mondhatni meghamisítja az Isten
Igéjét. Lásd itt:
http://www.erdiadventistagyulekezet.hu/advent/49-tanulmany.html)
/Az oldal már nem található/
Ez
az elhallgatás, félrevezetés, meghamisítás sajnos az egész
tízparancsolatra épülő adventizmusra jellemző. Nem csoda, ha
önmagukat félrevezetik, akkor másokat szintúgy! Isten héber
szövegű bibliai kinyilatkoztatása többször is tárgyalja, említi
Isten részéről az „EGÉSZ TÖRVÉNY” elkívánását, és akik
ezt elhallgatják, azok hamisításban vétkesek.
„nem
járunk ravaszságban, nem is hamisítjuk meg az Isten igéjét,
hanem az igazság nyílt hirdetésével ajánljuk magunkat minden
ember lelkiismeretének az Isten előtt. Ha pedig nem elég világos
a mi evangéliumunk, csak azok számára nem világos, akik
elvesznek.”
(2Korinthus 4:2-3, MBT. ford.)
Mit
jelent a Galata 5:3 egész
törvénye?
„Bizonyságot
teszek pedig ismét minden embernek, a ki körülmetélkedik, hogy
köteles az egész törvényt megtartani.”
Csak
a tízparancsolatot nem jelentheti /adventista szemszögből
különösen nem/, mert hiszen csak a körülmetélkedés miatt kell
megtartani /az indokolja a megtartását/. Ez esetben, ha nem
metélkedek körül /vallási okból/ – akkor nem
kell megtartanom az egész
törvényt /vagyis a tízparancsolatot/, ez azonban a szombat
ünneplők szerint nem lehetséges, mert azt mindenképpen meg kell
tartani /hiszen minden kor minden embere számára örök erkölcsi
alaptörvény/.
Viszont
a Galata 5:3 egész
törvénye a többi 603-at sem jelentheti önmagában, mert ha ez
igaz lenne, akkor ugyanott lennénk, mint az előző esetben, hogy
meg kell tartani a 603-at /de a tízet nem, hiszen nem a tízet
jelenti/, - ez esetben a tízet megint csak nem
kell megtartani, ez azonban a szombat ünneplők szerint nem
lehetséges, mert azt mindenképpen meg kell tartani /hiszen az
minden kor minden embere számára örök erkölcsi alaptörvény/.
Marad
az a magyarázat, hogy a szombat ünneplők szerint azért jelenti a
Galata 5:3 az egész
603
törvényt, mert már a tízparancsolatot úgy is meg kell tartani,
/hiszen az minden kor minden embere számára örök erkölcsi
alaptörvény/.
Ezzel
a magyarázattal viszont az a baj, hogy a Jakab 2:10-11 az egész
törvénybe
beleszámítja a tízparancsolatot is, viszont két
különálló egész törvény nem lehetséges,
mert az Istentől egyetlen
egész
törvény adatott ki, és nem kettő /féle/ egész
törvény, amely az adventisták szerint először, mint egész
törvény állana a tízparancsolatból, és továbbá, mint egész
törvény állana a többi 603 törvényből.
Az
egyetlen egész
törvényre bibliai bizonyíték: 5Mózes 4:8; 2Királyok 17:13;
21:8; Máté 22:40; Galata 5:14; Jakab 2:10
Tehát
a Galata 5:3 egész
törvénye a 613 törvényt együttesen jelenti, amelyet csak
akkor kell
megtartania bárkinek, ha az üdvözülése szempontjából, vallási
szükségszerűségből, a hithűség mércéjeként körülmetélkedik
/nem pedig egészségügyi okból/, viszont akkor valóban és
hiánytalanul meg kell tartania, különben a körülmetélkedése
nem ér semmit /vö. Róma 2:25/, - csupán annyit, hogy általa
kiesett a krisztusi kegyelemből! Ez pedig arra mutat, hogy a
tízparancsolat egyáltalán nem örök erkölcsi alaptörvény
minden kor minden embere számára, hanem csupán a zsidók számára
volt előírva a mózesi törvény (szövetség) részeként.
/Vö. 2Mózes 34:28; 5Mózes 4:13/
Hogy
a szombat is Mózes törvénye volt, bizonyítja Nehémiás 10:29 is,
mely megállapítja, hogy Isten törvénye Mózes által adatott ki
/vö. Malakiás 4:4; János 1:17/, amit a nép meg fog tartani, és
ennek szellemében nem fog tőlük /a pogányoktól/ venni
szombatnapon
/és más napokon/ semmit.
összegezve:
Mit jelent a Galata 5:3 egész törvény kifejezése? A szombat
ünneplők szerint semmiféleképpen nem jelentheti a
10
parancsolatot meg többi Mózes által adott törvényt egyszerre
együtt
mivel
ha ez igaz lenne, akkor a körülmetélkedéstől függne a
tízparancsolat megtartásának a szükségessége, vagyis, ha már
körülmetélkedtél vallási okból /amire nem lett volna szükség,
sőt helytelenül tetted!/ – akkor tartsd meg /de csak akkor/ azt
az egész törvényt, aminek része a tízparancsolat is/.
Gyakorlatilag a körülmetélkedés váltja ki a tízparancsolat
megtartását is, hiszen a tízparancsolat is hozzátartozik a Mózes
törvényéhez. Ebből viszont az következik, ha nem metélkedek
körül, evidens, hogy nem kell megtartanom azt a törvényt, aminek
része a tízparancsolat is.
Ezt
azonban semmiképpen nem fogadják ez a szombat ünneplők, azt
mondva, a tízparancsolatot akkor is meg kell tartani, ha nem
metélkedek körül, mert az örök erkölcsi törvény, tehát ezzel
kiveszik a Galata 5:3 egész törvényéből a tízparancsolatot,
mivelhogy nem annak megtartását írja elő Pál, hanem a többi
/egész/ törvény megtartását.
De ez esetben viszont két /kettő/ egész törvénynek kellene
lennie, mégpedig olyan formában:
- Jakab
2:10 egész törvénye amiben a tizparancsolat is benne van + Galata
5:3 egész törvénye, amiben nincs -
Ebből
látszik, hogy manipuláció van a törvény szétszedésének
hátterében, mivelhogy nincs
kettő egész törvény, hanem
csak egy. Mégpedig olyan egész törvény van, amiben együtt van a
többi törvény a tízparancsolattal egyszerre – hiszen eredetileg
így kapták a Zsidók /vö. 5Mózes 4:8/ És
ez van a Gal 5:3-ban is!!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése