14.
Szabadulás a «judaista egyiptomból«
Mózes
azt gondolta, hogy testvérei megértik, Isten az ő keze által ad
nekik szabadulást az egyiptomi szolgaságból, de ők nem értették
meg. /Apcs 7:25/
Hasonlóképpen
azt gondolhatnánk, az adventisták megértik, Isten Krisztus halála
által ad szabadulást a mózesi törvény szolgasága alól, de ők
ezt mégsem értik meg. Vajon mi lehet ennek az oka?
A
zsidók esetében az Apcs 7:35 világít rá a magyarázatra:
megtagadták Mózest, akit az Isten fejedelmül és szabadítóul
küldött.
Ennek
sajnálatos párhuzamaként az adventisták Krisztust tagadják meg,
aki megváltotta őket a törvény átkától /Gal 3:13/,
megtagadják, mégpedig azon hamis próféta és hamis tanító
által, aki veszedelmes eretnekségeket csempészett be soraik közé!
/2Pét 2:1/
Ezzel
az adventista mozgalom azonosult azon hamis testvérekkel, akik
alattomban közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi szabadságunkat,
amellyel bírunk a Krisztus Jézusban, hogy minket szolgákká
tegyenek. (Gal 2:4/
De
Pál kijelenti:
„Kiknek egy pillanatra sem adtuk meg magunkat, hogy az evangélium
igazsága megmaradjon számotokra.” (Gal
2:5) És nekünk fel kell zárkóznunk ugyanehhez a vezérelvhez.
Az
evangélium igazsága mellett mindvégig ki kell állnunk, amely ezt
mondja:
„Most
pedig a törvénytől függetlenül jelent meg Isten igazságossága,
ezt tanúsítják a törvény és a próféták is, éspedig Istennek
az az igazságossága, amely Jézus Krisztus hithűsége által,
minden hívő számára van, mert nincs különbség,”
(Róma
3:21-22, Vida)
Ismét
pál mondja: „Mert
nem szégyenlem a Krisztus evangéliumát; mert Istennek hatalma az
minden hívőnek üdvösségére, zsidónak először meg görögnek.
Mert az Istennek igazsága jelentetik ki abban hitből hitbe,
miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig hitből él.” (Róma
1:16-17)
Mennyire
ellentmond ennek a következő nyilatkozat: „Ezt
a tíz szabályból álló törvényt … cselekedjétek, és nem
kerültök Sátán uralma és hatalma alá. Egyetlen negatívum sincs
ebben a törvényben, habár talán így tűnhet. Ez. CSELEKEDD
és ÉLSZ.”
/Példabeszédek szerinti élet – című adventista kiadvány
idézete E.G. White-től, 41. old./
Amint
láthatjuk, az
igaz ember hitből él, nem pedig a törvény cselekedeteiből.
/Róma 3:28; Gal 2:16/
Ugyanerre
kellett figyelmeztetnie
Pálnak a galatabelieket,
mivel hitető eszmék igézetébe estek.
Vajon
amikor első missziós beszédeiben úgy írta le Krisztust, mintha
közöttük feszíttetett volna meg, a törvényből /a mózesi
törvény megtartásából/ vettek-e szent szellemet, vagy a hit
hallásából? Hiszen ekkor a törvényt még nem is ismerték! /Gal
3:1-5; vö. Ef 2:12/
Hogyan
lehetett volna akkor a bennük kimunkált „hatalmas dolog” - a
kegyelem gyümölcse – a törvény??? /Gal 3:5/
Hogyan
lehet a szellemben elkezdett dolgot testben befejezni? /Gal 3:3/ A
Krisztusban való hitet – adventista módon – a törvény
cselekedetein lemérni? Csakis egy hatalmas eldeformáltság
hatására.
Hiszen
Pál mondja: „Mert
én a törvény által meghaltam a törvénynek, hogy Istennek
éljek.” (Gal
2:19)
Nyilván
nem lehet a törvénynek is élni /Mózesre figyelve/ és Istennek is
/Krisztusra figyelve/. / Vö Zsid 10:28-29/
Az
adventisták mégis a tízparancsolathoz /Mózes törvénye/ fűződő
viszonyukra építik teljes vallási profiljukat, hiszen állítják:
Isten
törvényének legfontosabb alapelveit a Tízparancsolat foglalja
össze, Krisztus is ezt a törvényt töltötte be, és másoknak is
ezt szabta az örök élet feltételének. Aki Jézusi életet él,
annak őt kell követnie, és hogy milyen szintig jutott el ebben,
azt a tízparancsolat mutatja meg, mert ez a funkciója és nem több.
Ez
a nyilatkozat azt akarja mondani, hogy a megváltott ember Krisztus
kegyelmének erejéből képes Isten azon örök erkölcsi
törvényének megfelelni, amelyre a megváltás előtt nem volt
képes.
Jól
hangzik ez a tanítás, mégis hamis, hiszen a tízparancsolat nem
örök erkölcsi alaptörvény, hanem „a
halál szolgálata, amely betűkkel kőbe van vésve.”
(2Kor 3:7)
A
törvény célja az, hogy az embert meggyőzze bűnösségéről, és
nem az, hogy általa az ember szent életet tudjon élni. Ezért a
bűn ismerete van a törvény által, nem pedig a krisztusi életvitel
zsinórmértéke. Elvégre
nem vagyunk az előző szövetség törvénye alatt, hanem kegyelem
alatt. /Róma 3:20b; 6:1415b/
Ellentétben
van tehát a törvény alatti szolgai állapot azzal a szabadsággal,
amelyet Krisztus vívott ki számunkra a halálával.
Vagy
akarunk még a törvény alatt lenni, akarjuk magunkat ahhoz mérni?
Akkor a két szövetség közül még az alatt vagyunk, amely a Sínai
hegyről való, amit Hágár ábrázolt ki, a szolgálóleány. Ez
esetben valóban Mózes egész törvénye a zsinórmértékünk, és
benne a tízparancsolat – akárcsak
a gazdag ifjúnak. /Vö.
Máté 19:16-23/
Csakhogy
mi nem vagyunk a
szolgálólánynak, hanem a szabad nőnek a gyermekei. /Vö.
Gal 4:21-31/
Mi
megszabadultunk a »judaista Egyiptomból«, a mózesi törvény
szolgasága alól, hogy a szabadság tökéletes királyi törvénye
szerint éljünk, és teljes mértékben betöltsük Krisztus
szeretet törvényét, mégpedig az önfeláldozó szeretetét. /Jak
1:25; 2:8,12; 1Kor 9:21; Gal 6:2; Ján 13:34/
Szabadságra
hívattunk /Gal 5:13/, de ez a szabadság nem lehet a gonoszság
palástja. /1Pét 2:16/ A szabadság ürügyül nem lehet a testnek,
hiszen az arra való, hogy szeretettel szolgáljunk. /Gal 5:13/
Szeressük és szolgáljuk Istent és felebarátainkat a Jézus
Krisztusban való élet szellemének szabadságában. /Róma 8:2;
2Kor 3:17/
S
ha azt tesszük, akkor nem csak hogy ölni nem fogunk /a törvény
betűje szerint/, de gyűlölni sem /a törvény szelleme szerint/.
/Máté 5:21-22/ Hasonlóképpen a szombatot is szellemi módon, a
Krisztusban kapott folyamatos nyugalomban éljük meg, nem pedig betű
szerint zsidó módon, estétől estéig. /Zsid 3:13-14; 4:3, 9-11;
3Móz 23:32/
Ugyanakkor,
ha az adventisták még mindig a tízparancsolatnál, a törvény
betűjénél tartanak, lám, ez az ő dolguk, Legyenek »Hágár
fiai«, aki rabszolgaságra szült:
„de
mit mond az írás? dobd ki a szolgálóleányt és fiát, mert nem
lesz sorsrészes a szolgálóleány fia a szabad asszony fiával,
azért testvérek nem a szolgálóleánynak, hanem a szabadnak
gyermekei vagyunk.”
(Gal
4:30, Vida)
És
ezt tudomásul kell venniük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése