9.
Ahol nincs szombat ünnep, annak megrontása sincs
Az
egyik ilyen nézet, amelyet E.G.White képvisel, így hangzik: „A
bűntelen Ádám, az Éden szent lakója is megünnepelte a
szombatot, még a bűneset után is, amikor száműzték boldog
lakóhelyéről. Minden pátriárka megtartotta ezt a napot, Ábeltől
az igaz Noéig, Ábrahámtól Jákóbig.” /Korszakok
nyomában, 403-404. old./
Természetesen
E.G.W. nem
közöl semmiféle
bibliaverset ennek alátámasztására, és ez nem véletlen, ugyanis
ilyen bibliaversek nincsenek! Ez azonban számára nem lehet akadály,
hogy elhitesse, meggyőzze saját egyéni nézetéről azokat, akik
erre kaphatók.
Az
egész Bibliában nincsen egyetlen idézet, prófétai szó vagy
kinyilatkoztatás, amely ezt a nézetet támogatná, ill. igazolná.
Az összes bibliai próféta közül senki nem tett olyan
kijelentést, amely megegyezne ezzel. Tehát hogy bárki is
megünnepelte
vagy megtartotta
a szombatot a Mózes előtti időben.
Sokkal
inkább tényálló az a megállapítás, amit a BIBLIAI NEVEK ÉS
FOGALMAK c. bibliai lexikon közöl: „A
Biblia semmit nem mond arról, hogy a Sabbatot /szombat, nyugalom
napja/ a világ teremtésétől Mózes idejéig is megtartották
volna.”
/PRIMO kiadó, Bp. 1988. 176. old./
Ezt
a kijelentést igen könnyű vizsgálat alá vetni, bárki megteheti
és meg is kell tennie annak, aki az Ige által akarja vezettetni
magát, és nem az Igétől független magyarázatok által. Ahogy a
zsoltáros mondja a 119:105-ben: „Az
én lábamnak szövétneke a te igéd, és ösvényemnek
világossága.”
Ez
az Ige pedig azt közli, hogy Ádám
mindennapos
fáradtságos munkára ítéltetett, amely kizárta, hogy
hetednaponként szüneteltesse a kenyérkereső küzdelmet.
Ezért biztosan nem ünnepelhetett szombatot, miután az Édenből
kikerült. Így olvassuk:
„Az
embernek pedig monda: Mivelhogy hallgattál a te feleséged szavára,
és ettél arról a fáról, amelyről azt parancsoltam, hogy ne
egyél arról: Átkozott legyen a föld te miattad, fáradságos
munkával élj belőle életednek minden
napjaiban.”
(1Móz 3:17)
A
félreértések és különösen a szándékos félremagyarázások
miatt nézzük meg ezt a bibliaverset néhány ismert és kevésbé
ismert fordítás szerint:
„tó
de adam eipen oti ékúszasz tész phónész tész günaikosz szú
kai ephagesz apo tú xülú ú eneteilamén szoi tútú monú mé
phagein ap autú epikataratosz /átkozott/
é
/a,
az/ gé
/föld/
en
/ban-ben, nál-nél/
toisz /a,
az/ ergoisz
/munka/
szú
/tied/
en /ban-ben/
lüpaisz
/fájdalom/
phagé /eszik/
autén /maga/
paszasz
/minden/
tasz
/a, az/
émerasz
/nap/
tész /a,
az/
dzóész /élet/
szú /tied/.”
/LXX, Szeptuaginta/
Komáromi
Csipkés György fordítása: „Az
Adámnak pedig monda: Mivelhogy engedtél a’ te feleséged
szavának, és öttél ama’ fának gyümöltsében, mellytöl
megtiltottalak vala, mondván, ne egyél e’ fáról: Légyen
átkozott a’ föld te éretted, nagy fáradságos munkával egyed
annak gyümöltsét életednek
minden
napjaiban.”
Izraelita
Magyar Irodalmi Társulat (IMIT): „Az
embernek pedig mondta: Mivelhogy hallgattál feleséged szavára és
ettél a fáról melyre nézve megparancsoltam, mondván: Ne egyél
arról, átkozott legyen a föld miattad, fáradalommal egyél belőle
életed
minden napján át.”
Ha
az adventisták ebből azt olvassák ki, hogy a
minden nap/napon/napján
nem foglalja magában a hetedik napot /a szombatot/, akkor ezekhez
mit szólnak:
„Tanítván
őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek: és
íme én ti veletek vagyok minden
napon a
világ végezetéig. Ámen!” (Máté
28:20) Minden napon, csak szombaton nem?
„Hogy
megszabadulván a mi ellenségeink kezéből, félelem nélkül
szolgáljunk neki.
Szentségben
és igazságban ő előtte a mi életünknek minden
napjaiban.”
(Luk 1:74-75) Minden napján, csak szombaton nem?
„Amint
megvan írva, hogy: Te érted gyilkoltatunk minden
napon;
olybá tekintenek mint vágó juhokat.”
(Róm 8:36) Minden napon, csak szombaton nem?
„Emez
az egyik napot különbnek tartja a másiknál: amaz pedig minden
napot
[egyformának] tart. Ki-ki a maga értelme felől legyen
meggyőződve.” (Róm
14:5) Minden napot, csak a szombatot nem?
„Hanem
intsétek egymást minden
napon,
míg tart a ma, hogy egyikőtök se keményíttessék meg a bűnnek
csalárdsága által:” (Zsid
3:13). Minden napon, csak szombaton nem?
Nem
gondolják az adventisták, hogy a tévtanításnak egy igen gyenge
formája, amely tagadja, hogy Ádám életének minden
napján
fáradtságos munkával élt a földből, mivelhogy a szombatot
ünneplésre használta? Vagy értsük úgy, hogy a fáradtságos
munkával élés nem a mindennapos fáradtságos munkára
vonatkozik, hanem a fáradtságos munkával való evésre?
Vagyis miközben ünnepelte a hetedik napot, igen fáradtságos
munkát jelentett neki az étel szájhoz emelése, netán a megrágása
vagy megemésztése?
Ezek
szerint Isten őt arra ítélte, hogy minden evésbe belefáradt
hétfőtől péntekig, sőt még szombaton is ólom nehéznek tűnt a
falatot a szájához emelni, amikor ünnepelt? Vagy inkább a hét
minden napján, sőt az élete minden napján, tehát egész életében
fáradtságos munkára lett ítélve, mivelhogy a minden nap kivétel
nélkül minden napra érvényes, még a szombatra is?! Ha az
adventisták így értik, még jól is értik, de ők mégis inkább
úgy értik, Ádám a szombatot pihenéssel töltötte, amikor nem
dolgozott. Ahogy E.G.W. Mondja: „A
bűntelen Ádám, az Éden szent lakója is megünnepelte a
szombatot, még a bűneset után is, amikor száműzték boldog
lakóhelyéről.”
Az
hogy valakinek egyszerű kijelentések nem világosan érthetőek a
Bibliában, még magyarázható mondjuk a kellő iskolázottság
híjával, de hogy pont az
ellenkezőjét
állítsa annak, amit a Biblia ír, ahhoz szándékos gonoszság
kell, megrögzött elvetemültség, bizony enélkül adventizmus nem
is létezhetne, de pontosan ebből kifolyólag létezik! Talán majd
Isten róluk fogja kijelenteni, hogy rájuk tekint, mivelhogy ők
„remegve
félik a szavam”?
(Ézsaiás 66:2, katolikus ford.) Azt biztosan nem, hanem a saját
fantáziájuk szerinti képzelgéseiket, de azt nagyon, ahhoz
ragaszkodnak!
Ami
pedig a pátriárkákat és kortársaikat illeti, vegyük figyelembe
azt a tényt, hogy ahol
a szombat ünnep érvényesnek volt kijelentve, ott kivétel nélkül
előfordult a szombat megrontása is! Lásd
mindjárt a a szombat bevezetésének aktusát a mannaszedéskor,
ahol rögtön parancsszegés is történt. (Vö. 2Móz 16:28-30; 4Móz
15:32-36; Neh 13:15-22; Ezék 22:26)
A
SZOMBAT BEVEZETÉSE
„És
monda az Úr Mózesnek: Íme én esőképpen bocsátok nektek
kenyeret az égből; menjen ki azért a nép és szedjen naponként
arra a napra valót, hogy megkísértsem:
akar-e az én törvényem szerint járni, vagy nem?
(2Móz 16:4)
A
hatodik napon pedig két annyi kenyeret szednek vala, két ómerrel
egyre-egyre. Eljövének pedig a gyülekezet fejedelmei mindnyájan
és tudtára adták azt Mózesnek. (2Móz 16:22)
Ő
pedig monda nekik:
Ez az, amit az Úr mondott: A holnap nyugalom napja, az Úrnak
szentelt szombat;
amit sütni akartok, süssétek meg, és amit főzni akartok,
főzzétek meg; ami pedig megmarad, azt mind tegyétek el magatoknak
reggelre. (2Móz 16:23) És monda Mózes: Ma egyétek azt meg, mert
ma
az Úrnak szombatja van;
ma nem találjátok azt a mezőn. (2Móz 16:25)
Hat
napon szedjétek azt, de a hetedik napon szombat van, akkor nem lesz.
(2Móz 16:26)
És
lőn hetednapon: kimenének a nép közül, hogy szedjenek, de nem
találának. (2Móz 16:27)
És
monda az Úr Mózesnek: Meddig
nem akarjátok megtartani az én parancsolataimat és törvényeimet?
(2Móz 16:28)
Lássátok
meg! az Úr
adta nektek a szombatot;
azért ad ő nektek hatodnapon két napra való kenyeret. Maradjatok
veszteg, ki-ki a maga helyén; senki se menjen ki az ő helyéből a
hetedik napon. (2Móz 16:29)
És
nyugoszik vala a nép a hetedik napon. (2Móz 16:30)
A
teljes kép átlátásához fontos áttekinteni az Isten által adott
dolgok
korábbi
előfordulás helyeit a Bibliában:
1Móz
1:29: maghozó fű, minden fa
1Móz
9:3 mozgó állat, zöld fű
1Móz
12:7; 13:15; 15:7; 15:18; 17:8 28:4 28:13 35:12 48:4 magodnak adom
a
földet
13:17:
24:7 26:3-4 „országot
1Móz
17:16 fiat is adok
őtőle neked
1Móz
24:35 Az Úr pedig igen megáldotta az én uramat, úgy hogy naggyá
lett: mert adott
neki
juhokat, barmokat, ezüstöt, aranyat, szolgákat, szolgálóleányokat,
tevéket, szamarakat.
1Móz
27:28 Adjon
az Isten teneked az ég harmatából, és a föld kövérségéből,
és gabonának és bornak bőségét.
28:20
ha ételül kenyeret s öltözetül ruhát adánd
nekem;
1Móz
29:33 Azután ismét teherbe esék és szüle fiat, és monda:
Mivelhogy meghallotta az Úr megvetett voltomat, azért adta
nekem
ezt is; és nevezé nevét Simeonnak.
1Móz
30:6 És monda Rákhel: Ítélt felőlem az Isten, és meg is
hallgatta szavamat, és
adott
énnekem fiat: azért nevezé nevét Dánnak.
1Móz
30:18 És monda Lea:
Megadta
az
Isten jutalmamat, amiért szolgálómat férjemnek adtam; azért
nevezé nevét Izsakhárnak.
1Móz
31:9 Így vette el Isten atyátok jószágát és nekem adta.
1Móz
9:3 Minden mozgó állat, amely él legyen nektek eledelül; amint a
zöld füvet, nektek adtam
mindazokat.
1Móz
43:23 És monda: Legyetek békén, ne féljetek; a ti Istenetek és a
ti atyátok Istene adta
nektek azt a kincset zsákjaitokba; pénzetek az én kezemhez jutott.
És kihozá hozzájuk Simeont.
1Móz
45:18 És vegyétek fel atyátokat és házatok népét, és jöjjetek
hozzám; és én nektek adom
Egyiptom
földének javát, hogy éljétek e földnek zsírját.
1Móz
48:9 József pedig monda az ő atyjának: Az én fiaim, kiket Isten
itt adott
nekem.
És monda: Hozd ide őket hozzám, hadd áldjam meg.
1Móz
48:22 Én pedig adok
neked
egy osztályrészt a te atyádfiainak része felett, melyet az
emoreustól vettem fegyveremmel és kézívemmel.
2Móz
6:4 6:8 Szövetséget is kötöttem velük, hogy nekik adom
a Kanaán földét, az ő tartózkodásuk földét, amelyen
tartózkodjanak.
2Móz
12:25 És mikor bementek a földre, melyet az Úr ad
nektek,
amint megmondotta vala: akkor tartsátok meg ezt a szertartást.
2Móz
13:5 13:11 És ha majd bevisz téged az Úr a kananeusok, meg
khitteusok, meg emoreusok, meg khivveusok és jebuzeusok földére,
melyről megesküdött a ti atyáitoknak, hogy neked adja
azt
a tejjel és mézzel folyó földet: akkor ebben a hónapban végezd
ezt a szertartást
16:8
És monda Mózes: Este húst
ad az
Úr ennetek, reggel pedig kenyeret, hogy jól lakjatok; mert hallotta
az Úr a ti zúgolódástokat, mellyel ellene zúgolódtatok. De mik
vagyunk mi? Nem mi ellenünk van a ti zúgolódástok, hanem az Úr
ellen.
2Móz
16:15 Amint megláták az Izrael fiai, mondának egymásnak: Mán ez!
mert nem tudják vala mi az. Mózes pedig monda nekik: Ez az a
kenyér, melyet az Úr adott
nektek
eledelül.
2Móz
16:29 Lássátok meg! az Úr adta
nektek a szombatot;
azért ad ő nektek hatodnapon két napra való kenyeret. Maradjatok
veszteg, ki-ki a maga helyén; senki se menjen ki az ő helyéből a
hetedik napon.
Láthatjuk,
hogy
a szombat adásról korábban Isten részéről egy szó sincs a
Bibliában!
Az
adventisták szerint ha Isten a mannaszedéskor új parancsként adta
volna a szombatot, és annak megszegését halállal bűntette, akkor
igazolhatatlan lenne a cselekedete. Ezt mondják: „Ha
a szombat annyira új volt Izrael számára, hogy éppen akkor
jelentette ki nekik azt a napot, akkor érthető, hogy egyesek
megzavarodtak a megfelelő betartás miatt. Ilyen esetben az Isten
haragja aligha tűnik igazolhatónak, ha éppen pár nappal korábban
vezette be a szombatot. Nem, Izrael már régóta ismert a szombatot,
és ez Isten haragját felkeltette, mert néhány ember nem tartotta
tiszteletben a napját, ahogyan azt ő irányította.”
Gyakorlatilag
Istent vádolják, amiért halállal bűntette a szombat rontást,
pontosabban azért mentik fel, mert szerintük már korábban is
érvényes volt, amit nem vettek figyelembe. Tehát a saját
filozófiájukhoz, értékítéletükhöz mérik Isten cselekedetét,
ami elképesztő. Ebből is látszik, hogy az ellenállásuk démoni
eredetű, hiszen
csak azok mernek nyilvánvalóan hamis tanításokkal szemtől szembe
nekimenni Istennek, akikben démoni szellem van.
[Lásd pl. kifejezetten az erőmegnyilvánulásokkal operáló
karizmatikusokat, vagy a Péterre, mint sziklára épülő katolikus
egyházat, akik ezzel Krisztust lökik félre, mint aki az egyház
szikla-alapja!]
Tehát
a pátriárkák kortársai esetében elképzelhetetlen, hogy –
sajnos -, ne törtek volna szombatot, és arról feljegyzés ne
készült volna. És ne feledjük azt sem, hogy Noé
idejében egy teljes világ elpusztult, de a gonosz világ szombat
rontásáról egy szó sem található az Igében! Ez
pedig csak azért lehet így, mivel Isten
a Mózes kora előtti emberiségnek nem nyilatkoztatta ki a
szombatot, hanem csakis a választott népnek! De nekik mindjárt
kizárólagos szövetségi jelként adta.
/Vö. Neh 9:14; 2Móz 31:16, 3Móz 24:8; Róm 9:4/ Az 1Móz 26:5
szombatról nem szól, lásd Neh 9:13-14 tételeit.
[Az
adventisták és egyéb szombat ünneplők, akik buzgón keresik és
szerintük meg is találják a szombat ünneplés rejtett
kifejezésformáit Ádám és Mózes ideje közötti időben, talán
azoknak az idézeteknek a kikeresésére is vállalkozhatnának,
amikor bizonyos emberek megszegik
vagy nem veszik figyelembe
a szerintük Isten által mindenki számára kinyilatkoztatott
szombatot. Hogy ezt meg nem tették és meg nem teszik, ez szándékos
manipulációra vall, amire nyilván nem vállalkoznak, hogy
valaminek az állítását, ugyanakkor a megtagadását is
megpróbálják nyilvánvalóvá tenni -, ami egyébként abszolút
nem működik, nem véletlenül hallgatnak róla, mint a sír!]
1Móz
6:12 mondja: „Tekinte
azért Isten a földre, és íme meg vala romolva, mert minden test
megrontotta vala az ő útját a földön.” Azt
írja, hogy az útjukat megrontották, de azt nem írja, hogy a
szombatot is megrontották. Vajon miért nem, amikor később annyi
más helyen írja?! Hogy lehet, hogy a
szombat rontásról először csak a mannaszedéskor ír a Biblia,
de előtte sehol, ha Ádámtól kezdve érvényes volt az emberiség
számára?
Galata
3:17 írja: „Ezt
mondom pedig, hogy a kötést, melyet Isten először /Ábrahámnak/
megerősített a Krisztusra nézve, a négyszázharminc esztendő
múltán k
e l e t k e z e t t törvény
nem teszi erőtelenné, hogy megsemmisítse az ígéretet.”
Róma
5:13-14: „Mert
a törvényig vala bűn a világon; a bűn azonban nem számíttatik
be, ha nincsen törvény. Úgyde a halál uralkodott Ádámtól
Mózesig azokon is, akik nem az Ádám esetének hasonlatossága
szerint vétkeztek, aki ama következendőnek kiábrázolása vala.”
Vagyis
Mózesig nem volt Istentől írásos törvény kiadva senkinek, amely
halálra ítélte volna a törvényszegőket, de az átöröklött
bűn következtében mégis mindenki meghalt, mivelhogy „a
bűn zsoldja a halál.”
(Róma 6:23)
Pál
írja a Róma 7:9-ben: „Én
pedig éltem régen a törvény nélkül: de ama parancsolatnak
eljövetelével felelevenedék a bűn,” Itt
Pál nem azt mondta, hogy szó szerint élt a törvényadás előtt,
hanem beleéli magát a törvényadás előtti ember helyzetébe,
hogy amikor Isten kiadta az írott törvényt /a zsidó nemzetnek –
vö. Róma 3:1-2/, az rögtön halálra is ítélte, ami Pálra is
vonatkozott, hiszen ő ugyanezt az érzést élte át, hogy a törvény
elítéli őt!
„Én
pedig meghalék; és úgy találtaték, hogy az a parancsolat, mely
életre való, nekem halálomra van. Mert a bűn alkalmat vévén,
ama parancsolat által megcsalt engem, és megölt általa.”
(Róma 7:10-11)
Gyakorlatilag
Isten egy tökéletes törvényt adott a tökéletlen embernek /a
zsidóságnak – vö. Róma 2:17-18; Zsolt 147:19-20/, amit hiba
nélkül senki nem tudott betartani, ezért az mindenkit átok-halálra
ítélt. Még Pál apostolt is, aki egyébként feddhetetlennek
számított a törvény megtartása tekintetében, vagyis amennyire
rajta állt, megtartotta.
„... a törvénybeli igazság tekintetében feddhetetlen voltam.”
(Fil 3:6) De ettől még rászorult Krisztus megváltói halálára,
a törvény átka alóli felszabadulásra.
„Mert a Jézus Krisztusban való élet lelkének törvénye
megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől.” (Róma
8:2) Vagyis Mózes egységes egész törvényétől.
Ha
igaz lenne, hogy a szent szellem által hiba nélkül meg lehetne
tartani, be lehetne tölteni a törvényt /adventista olvasatban a
tízparancsolatot/, akkor annak alapján bárki üdvözülhetne, és
nem volna szükség Krisztus váltsághalálára.
Csakhogy ez abszolút nem működik, nem véletlenül van leírva:
„Hogy
pedig a törvény által senki sem igazul meg Isten előtt,
nyilvánvaló, mert az igaz ember hitből él. A törvény pedig
nincs hitből, hanem amely ember cselekeszi azokat, élni fog azok
által.” (Gal
3:11-12)
„Annak
okáért a törvénynek cselekedeteiből egy test sem igazul meg ő
előtte: mert a bűn ismerete a törvény által vagyon. Most pedig
törvény nélkül jelent meg az Istennek igazsága, amelyről
tanúbizonyságot tesznek a törvény és a próféták; Istennek
igazsága pedig a Jézus Krisztusban való hit által mindazokhoz és
mindazoknak, akik hisznek. Mert nincs különbség,”
(Róma 3:20-22)
Az
adventisták tehát hibát-hibára halmoznak, amikor kiveszik a Mózes
törvényéből a tízparancsolatot, és azt az egész emberiségre
érvényesnek jelentik ki. Hogy annak megtartása jelenti az Isten
iránti hűséget /a szombat megtartása a hűségnek a jele, ami
Isten népét azonosítja/, és azt azzal próbálják legalizálni,
hogy a Mózes előtti időben is érvényes volt a 24 órás szombat
ünnep az egész emberiség számára, hiszen a pátriárkák is mind
megtartották. És ahogy hivatkozási alapként mondják: „Mert
nem azok igazak Isten előtt, akik a törvényt hallgatják, hanem
azok fognak megigazulni, akik a törvényt betöltik.”
(Róm
2:13)
Csakhogy
ez egy szövegösszefüggésből kiragadott idézet, mivelhogy a
betöltés
itt a görög poiétész
szóra
vonatkozik, ami engedelmességet
jelent, lásd: „Az
igének pedig megtartói
legyetek és ne csak hallgatói, megcsalván magatokat.” (Jak
1:22; vö. 23, 25; 4:11)
Tehát
az engedelmesség elsőrendű fontosságú, ugyanakkor amire ez
vonatkozik, az a Krisztus törvénye, amit az USZ a Krisztus halála
utáni időre kijelent, ami egyáltalán nem a Mózes halálra vivő
törvénye - „a
halálnak betűkkel kövekbe vésett szolgálata” –
2Kor 3:7, hanem Krisztus törvénye:
„A törvény nélkül valóknak törvénynélkülivé, noha nem
vagyok Isten törvénye nélkül, hanem Krisztus törvényében való,
hogy törvény nélkül valókat nyerjek meg... Egymás terhét
hordozzátok, és úgy töltsétek be a Krisztus törvényét.,, Ha
ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint:
Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekesztek.... Úgy
szóljatok és úgy cselekedjetek, mint akiket a szabadság törvénye
fog megítélni.”
(1Kor 9:21; Gal 6:2; Jak 2:8, 12)
A
törvény nélkül valók a pogányokat jelentik, a zsidókon kívül
álló nemzeteket, akik nem voltak Istennel szövetségi
kapcsolatban, ezért a szövetséghez tartozó jeleket nem is kapták
meg, így a szombatot sem!
Hasonlóképpen
írja Ábrahámról: „a
körülmetélkedés jelét a hit/hűség/ből való megigazulás
pecsétjéül vette.” /Róm
4:11, Vida/ Isten ezen jel alapján ugyanolyan kizárólagos
szövetséget kötött vele, mint ahogy a szombat tekintetében a
zsidókkal. /Vö. 1Móz 17:7/ Márpedig ha Isten Ábrahám előtt
senkinek parancsba nem adta /és sem fel sem kínálta/ a
körülmetélkedést, akkor a zsidók előtt sem adta /sem fel nem
kínálta/ a szombat ünnepet senkinek. Csakis így lehetett olyan
kizárólagos jel, amely minden más néptől megkülönböztette
őket!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése