10.
A törvény alkalmazási formái
A
másik igen frekventált tanítása E.G. White-nak /és általa az
egész adventista mozgalomnak/ az, hogy szerinte a bibliai „törvény”
kifejezés a valóságban két törvényt takar. Az első, Isten
erkölcsi törvényét, amely minden kor minden embere számára
érvényes, ez a tízparancsolat. A második, Mózes »ceremoniális
törvénye«, amely csak az Izraelitáknak adatott, és Krisztus
halálakor véget ért.
A
valóságban ilyen megkülönböztetést a Biblia s e h o l n e m t
e s z. Ezek a speciális kifejezések sehol a Bibliában nem
találhatók. Viszont törvényről sok helyen beszél az írás és
többféle értelemben is használja.
1.
Törvény, mint alapelv – 1Móz 26:5; 1Ján 3:4; /1Kor 15:56 – a
mózesire alkalmazva – Róma
7:8-11; 4:15; 5:13/
2.
Mózes törvénye, amely útmutatást ad, de el is ítél – Róma
2:17-20; 5:20; 6:14-15; 7:4-7;
Gal
3:10-13, 17-24; Eféz 2:15; Zsid 9:19; 10:1
3.
A hit törvénye, amely Krisztusé, mint királyi szabadság-törvény
- Róma 3:27; 8:2; 1Kor 9:21; Gal 6:2; Jak 1:25; 2:8,12
4.
A bűn testi törvénye, amely győz az értelem törvénye fölött
– Róma 7:21, 23, 25
5.
Az értelem /szent, igaz és jó/ törvénye, amely megegyezik Mózes
törvényével, de azt teljesíteni nem tudja a testben lévő bűn
/a romlott emberi természet/ törvénye miatt - Róm 7:12, 16,
22
6.
Isten /JHWH/ törvénye, amelyet Mózes által adott Izraelnek –
3Móz 26:46, 27:34; 2Kir 10:31; Ezsdr 7:21; Neh 9:14; 10:29;
Luk 2:23
Bár
E. G. White azt állítja, hogy „Mózes
törvénye a ceremoniális törvény”
/A megváltás története, Preporod, 1972. 189. old./, a
tízparancsolat pedig Istené, ezt a megkülönböztetést a
Szentírás egyáltalán nem igazolja!
Hogy
a tízparancsolat is Mózes törvénye volt, olvassuk el Róma
7:7-et: „...ha
a
törvény
nem mondaná: Ne kívánjad.” Vajon
melyik törvény mondja ezt? A 2Móz 20:17 szövege mondja: „Ne
kívánd...”
Ugyanitt a 12. vers azt mondja: „Tiszteld
atyádat és anyádat,...”
Erről pedig a Márk 7:10a kijelenti, hogy ezt Mózes mondta. Akkor
nyilván Mózes mondta azt is, hogy „Ne
kívánd”,
így a Róma 7:7-ben a Mózes törvényéről van szó. Tehát Mózes
törvénye magában foglalta mindazt, amit az adventisták –
írásellenesen – különválasztanak. /vö. Márk 7:10 – 2Móz
21:17/. Világos, hogy mindkettőt Mózes mondja, csak a vers első
fele a tízparancsolatból való, a másik fele meg a törvény egy
másik részéből.
Szerintük
indokolt a tízparancsolat megkülönböztetése a többi, Mózes
által adott törvénytől, mivel azt Isten maga hirdette ki /2Móz
20:1,19; vö. 5Móz 4:33/, írta a kőtáblákra /2Móz 31:18;
32:16/, és a szövetségládában őrizték /2Móz 25:16, vö. 22.
vers./
Ezek
azonban csupán látszólagos, a szövegösszefüggésekből
tudatosan és fondorlatosan kiragadott okok a mesterségesen
beállított megkülönböztetésre, amelyek ugyanis a lényegen
semmit nem változtatnak, mely szerint a
törvényadáskor minden parancsolat a kivétel nélkül Istentől
származott,
még ha Mózesnek volt is hatásköre pl. válólevelet adni. /Lásd
5Móz 5:31; 2Kró 33:8; Mal 4:4; Máté 19:7/ E.G. White úgy csinál,
mintha mindezeket nem tudná, az adventisták meg az ő nyomában
járva úgy csinálnak, mintha ők sem tudnák. Holott tudják, de
veszik a bátorságot, hogy szembe menjenek az Isten egyértelmű
kijelentéseivel!
Az
USZ-ben is vannak parancsolatok, amelyeket az Úr Jézus személyesen
adott /vö. Máté 28:19-20; Ján 13:34; 15:14/, másokat az
apostolok által közölt /vö. 2Pét 3:2/, de ez még nem indok
arra, hogy a Krisztus törvényét szétszedjük, és egyéni
manipuláció által olyan következtetésekre ragadtassuk magunkat,
amelyek szembe mennek az isteni kinyilatkoztatás eredeti értelmével.
Bármilyen szövegnek ilyenformán való megerőszakolása vagy
félremagyarázása azoknak vesztét okozza, akik magukat ebben
gyakorolják! /vö. 2Pét 3:16/ Pontosan emiatt van a
kereszténységben annyiféle egyház és felekezet, s emiatt az
önkényes bibliamagyarázat miatt léteznek maguk az adventisták
is!
A
tízparancsolat és a többi törvény megkülönböztetése bibliai
szempontból azért sem indokolt, mivel a tízparancsolatot Mózes is
leírta a szövetség könyvébe, mielőtt még a kőtáblákat
megkapta volna. /Vö. 2Móz 24:4,7,12/ Ez pedig éppen azt igazolja,
hogy a szövetség táblái /a tízparancsolat/ az ELSŐ SZÖVETSÉG
ISTENTISZTELETI RENDTARTÁSAI /előző kultusz-rend/ közé
tartoztak, amely Mózes által köttetett. /Vö. Zsid 9:1,4; 19-20;
5Móz 4:13/ Ezért is nevezi a tízparancsolatot hordozó táblákat
Mózes
tábláinak az
Írás! /Vö. 2Krón 5:10/ Hogyan lehet ezek után Mózesnek csupán
a tízparancsolaton kívüli »ceremoniális törvényeket«
tulajdonítani?
Az
adventizmusnak össze kellene rogynia a saját hamis állítása
alatt /vö. Apcs 1:5/, nem pedig csökönyösen és megmerevedve
igaznak vallani a hamis tanítást, amit E.G. White félrevezető
látomásai által kifundáltak maguknak!
A
tízparancsolat szombatját több helyen is Mózessel hozza
összefüggésbe a Biblia. A 4Mózes 15:32-36 beszámol egy /korábban
már idézett/ esetről, amikor egy férfi szombaton fát
szedegetett. Vajon milyen elbírálás alá esett? A Zsid 10:28 verse
útbaigazít: „Aki
megveti a Mózes törvényét, két vagy három tanúbizonyságra
irgalom nélkül meghal”
Hogy valóban a Mózes törvénye szerint jártak el vele, igazolja,
hogy megkövezték.
Leszögezhetjük
tehát, hogy teljesen írásellenes a törvényt szétválasztani
erkölcsire és ceremoniálisra, és nem csupán azért, mert a
tízparancsolaton kívüli törvények is tartalmaztak fontos
erkölcsi alapelveket /vö. 3Mózes 19:14, 18, 27-28, 32; 22:5;
24:12; 27:18, stb./, hanem mert Jézus Krisztus sem tett ilyen
megkülönböztetést.
Pl.
amikor idézett a törvényből, nem azt mondta, hogy „...
nem olvastátok-e a törvényben, hogy szombat napon megtörik a
papok a szombatot a templomban és nem vétkeznek?”
(Máté 12:5) Az adventisták szerint a törvénynek ez a része a
ceremoniális /ami Mózesé/, de akkor Jézus miért nem nevezte
ceremoniálisnak ezt a törvényt? Nyilván mert nincs ilyen
megkülönböztetés! /Vö. Luk 10:26/
A
Ján 7:19-ben Jézusnak így kellett volna nyilatkoznia, ha az
adventizmusnak igaza lenne: „Nem
Mózes adta-e nektek a törvényt? és senki sem teljesíti közületek
a törvényt. Miért akartok engem megölni?”
A háttérben a „Ne
ölj”
parancs volt az, amire célzott Jézus. Ez pedig a tízparancsolat
egyik tétele. Miért nem nevezte Jézus
erkölcsinek
ezt a törvényt, és ceremoniálisnak
azt, amit Mózes adott? Nyilván mert ilyen megkülönböztetés nem
létezik!
Természetesen
Pál apostol sem tett ilyen megkülönböztetést, hiszen nem azt
olvassuk: „mert
a kívánságról sem tudtam volna, ha a/z
erkölcsi/
törvény
nem mondaná: Ne kívánjad.”
(Róma 7:7b) Továbbá nem azt olvassuk:
„vagy nem ezeket mondja-e a törvény is? Mert a Mózes törvényében
meg van írva:”
(1Kor 9:8-9) Hogy az adventista kiadványokban és E.G.White
könyveiben mégis meg van írva ez a kétféle törvény-elnevezés,
ez csupán azért lehetséges, mert nem követik sem Jézus Krisztus,
sem Pál apostol példáját.
Ha
követnék a Mestert, követnék a Bibliát is, amely azt mondja:
„Közli
igéit Jákóbbal, törvényeit s végzéseit Izraellel. Nem tesz így
egyetlen néppel sem; végzéseit sem tudatja velük. Dicsérjétek
az Urat!”
(Zsolt 147:19-20) Ebből természetszerűleg fakad az a
következtetés, hogy a »minden kor minden embere számára érvényes
erkölcsi alaptörvényről« szóló adventista tanítás egy
Bibliától független, autonóm gondolkodás eredménye. Ez pedig
megengedhetetlen olyan emberek között, akik Jóbbal együtt
vallják: „Nem
távolodtam el ajka parancsától, szájának szózatát keblemben
őriztem.”
(23:12, katolikus f.)
Mivel
csak a zsidóknak lett láthatóan tudtul adva Isten kiléte /5Móz
4:35/, ezért az idegen istenek imádásának tilalmát is csak
Izrael kaphatta /2Móz 20:3-5/, tehát csakis a kapukon belüliek
/2Móz 20:10b/, ezért nem meglepő, hogy e tekintetben a pogány
népek tudatlanságban voltak. /Apcs 17:29-30/
Ha
ők nem támaszkodhattak a törvényre /Róma 2:17/, hiszen nem volt
írott törvényük Izrael Istenétől /Róma 2:14/, mert a
törvényadás is a zsidóknak jutott osztályrészül /Róma 9:4/,
és ezért Istennek joga volt azt számon kérni tőlük /Ámos 3:2/
- akkor milyen alapon állítják az adventisták, hogy a törvény
minden kor minden embere számára érvényes?
Hogy
ennek csak az erkölcsi része lenne kötelező, de a ceremoniális
része nem, elfogadhatatlan, mivel soha
nem volt a törvénynek csak az erkölcsi része kötelező, de a
másik nem, hanem az EGÉSZ TÖRVÉNY kötelező volt, minden
parancsolat egyszerre és együtt, mégpedig átok terhe mellett.
/5Móz
5:29, 27:26, 29:29; Dán 9:10-11; Gal 3:10; Jak 2:10/ És ha kétféle
átok nem volt, akkor kétféle törvény sem!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése