15.
Ne engedjétek magatokat újra a szolgaság igájába vonni
Az
I. századi Gyülekezet sikeresen visszaverte azon törvényeskedők
támadásait, akik a mózesi törvényt rá akarták erőszakolni a
nemzetekből való keresztényekre. Annak a vitás légkörnek a
hangulatát híven adják vissza Péter szavai: „Most
azért mit kísértitek az Istent, hogy a tanítványok nyakába oly
igát tegyetek, melyet sem a mi atyáink, sem mi el nem
hordozhattunk?” (Apcs
15:10)
Ma
ugyanez a támadás áll fenn az adventisták részéről, akik
E.G.White nyomán vallják, hogy a keresztényi erkölcs egyedüli és
kizárólagos mércéje a tízparancsolat. Ez a csillogó köntösbe
öltöztetett tantétel azonban nem más, mint Mózes törvényének
újra érvényesítése, szellemi méreg.
Pál
apostol leszögezte a mindenkori bibliai alapelvet a mózesi törvény
előírás szerinti megtartása kapcsán: „Bizonyságot
teszek pedig ismét minden embernek, aki körülmetélkedik, hogy
köteles az egész törvényt megtartani.”
(Gal 5:3)
Vajon
miért van ez? Azért, mert Mózes törvénye oszthatatlan és egész
volt. Amíg tartott az érvényessége, addig érvényes volt a vele
kapcsolatos kijelentés is: „Mert
akik törvény cselekedeteiből vannak, átok alatt vannak; minthogy
meg van írva: Átkozott minden, aki meg nem marad mindazokban, amik
megírattak a törvény könyvében, hogy azokat cselekedje.” (Gal
3:10)
Ezt
a könyörtelen szigorúságot tükrözi Jakab 2:10:
„Mert ha valaki az egész törvényt megtartja is, de vét egy
ellen, az egésznek megrontásában bűnös.”
Ha
tehát valaki előírásos vallási szertartásként körülmetélkedik,
annak az egész törvényt /10+603/ be kell tartania, mert ha
akárcsak egy ellen vét, az egésznek megrontásában bűnös.
De
minden más mózesi törvényre ugyanez áll. Ha valaki előírásos
vallási szertartásként ünnepli a 24 órás szombatot, annak az
egész törvényt hiánytalanul be kell tartania /10+603/, mert ha
akárcsak egy ellen vét, az egésznek megrontásában bűnös.
Az
ilyen ember a szertartás folyamán megtagadja Krisztus befejezett
munkáját, és magát a mózesi törvény átka alá helyezi. Nem
véletlenül emelte fel szavát Péter a törvény újraérvényesítése
ellen, és nevezte azt elhordozhatatlannak.
Az
adventista mozgalom a tízparancsolat és a szombat ünnep kötelezővé
/hitmércévé/ tételével így megy vissza a törvény alá, amely
pedig könyörtelenül kimondja az átkot bárkire, aki aki nem tud
megállni előtte. És ki tud?
„Átkozott,
aki meg nem tartja e törvénynek igéit, hogy cselekedje azokat! És
mondja az egész nép: Ámen!... az angyaloktól hirdetett beszéd
erős volt és minden bűn és engedetlenség elvette igazságos
büntetését:” (5Móz
27:26; Zsid 2:2)
Erre
csak egyvalaki volt képes, Jézus Krisztus. Így tudta betölteni és
a törvény átkát magára véve az alól megváltást szerezni a
halála által.
Elszakad
tehát Krisztustól az, aki az általa kapott megigazulását
ugyanazon törvény alapján méri le, amely alól Krisztus kihozta.
Krisztus az ilyeneknek „semmit
nem használ.” (Gal
5:2, 4)
Az
adventisták sajnálatosan ebben a helyzetben vannak. Ez az ára
annak, hogy a „prófétaság
lelke” alatt olyan isteni
szándékot tulajdonítanak, amely szerint ez a kegyelmi ajándék a
végidőig fennmarad az Egyházban, és a prófétaságnak ez az
adománya meg is nyilatkozott E.G. White szolgálatában.
A
„Hármas
angyali üzenet” így
vált tipikusan adventista szimbólummá, melynek lényege: A
tízparancsolat által megtartani Isten parancsolatait és a Jézus
hitét. /Jel 14:6-12/
De
hogy ezek a parancsolatok valóban Mózes tízparancsolatát jelentik
az USZ-ben, ezen áll vagy bukik az egész adventista mozgalom
igazsága vagy tévedése. Az 1Ján 3:23; 4:21 versek – és az
eddig felhozott bizonyítékok szerint - ez utóbbi indokolt.
Hogy
ez mennyire így van, idézzünk fel egy igen jellemző nyilatkozatot
az adventista egyház valahai elnökétől, melyet 1975-ben mondott:
„Emlékezünk.
30 éve, majdnem egy emberöltővel ezelőtt szabadult fel hazánk.
30 esztendővel ezelőtt űzte ki a Szovjet Hadsereg hazánkból a
fasiszta német csapatokat. Népünk életének erre a
sorsfordulójára emlékezünk mi is – kezdte ünnepi beszédét
Szigeti Jenő testvér – majd így folytatta: A sajtó, a rádió a
tömegkommunikációs eszközök értékelték azt, ami népünk
életében történt. 1945 sorsforduló nemzetünk életében. Úgy
gondolom, hogy ezt a nagy összefüggést nem feledve, nekünk külön
is van mire emlékeznünk, van miért hálásnak lenni Istenünknek,
mert a mi életünkben is többet jelentett a felszabadulás, mint
sorsfordulatot, új rendszert, vagy korfordulót; az életet
jelentette.” /Boldog
Élet, 1975. 6. oldal./
Ezzel
a nyilatkozattal nem csak kitették magukat a »fenevad
bélyegének felvétele«
eshetőségének /Jel 14:9/, hanem napjaink társadalmi
megítélésével, sőt még saját elveikkel is ellentmondásba
kerültek:
„...azoknak,
akik gyülekezeteinkben és iskoláinkban a Bibliát tanítják, nem
szabad politikai rendek vagy politikusok ellen vagy mellet
nyilatkozgatniuk, mert ezzel mások kedélyét felizgatják” és az
egyház egységét megoszthatják.”
/H.N. Adventista Egyház kommunikációs és vallásszabadsági
osztályának kiadványa. Bp. 1989. 13. old. Az adventista politikai
magatartás./
A
jelek arra utalnak, hogy a fent említett évforduló 50.
megünneplése el fog maradni 1995-ben. Magának az Adventista
Egyháznak a megosztottsága is bekövetkezett, hiszen
reformmozgalmak keletkeztek.
Azonban
valódi megreformálásra van szükség. És itt nem a szombat
reformjára kell gondolnunk, amelyet E.G. White irányzott elő
követendő programként.
Az
igazi reformot Pál apostol így határozta meg:
„Annak
okáért a szabadságban, melyre minket Krisztus megszabadított,
álljatok meg, és ne kötelezzétek meg ismét magatokat
szolgaságnak igájával.” (Gal
5:1)
Tiszta
szívből kívánjuk nekik, hogy ez sikerüljön. Elvégre
világszerte 20 millió adventista sorsa a tét, hogy üdvözülnek-e
kegyelemből, vagy elkárhoznak a /mózesi/ törvényhez való
ragaszkodásuk miatt, aminek a szétszedésében és manipulálásában
100%-osan vétkesek.
O
O O O O
/u.i.
Ez a tanulmány egy kb. 10 évig tartó személyes szóbeli és
írásbeli vita lezárásaként született, amely megtanított arra,
hogy csak és kizárólag a
Szentírás egyértelmű kijelentései azok, amelyek isteni
ihletettségük folytán bármilyen kérdésben bizonyító erejűek,
nem pedig a konkrét kijelentésekkel szemben álló, vagy azt egyéni
látásmóddal magyarázni próbáló lehetséges értelmezések,
egyházi nézeteket támogató következtetések, amik végső soron
különös eshetőséggel bíró, emberi filozófiák táptalajai.
A
kereszténység megosztottsága és egymásnak ellentmondó
nézeteinek sokasága pont annak köszönhető, hogy a vezetőik nem
ragaszkodnak ahhoz, ami világosan és mindenki által
egyértelműen/megérthetően le van írva, hanem beleviszik a saját
okoskodásaikat, elképzeléseiket, amikkel könnyen Sátán
szócsöveivé válnak, azután pedig igaznak beállított ördögi
tanaikhoz körmönfontan ragaszkodnak.
A
Szentírás nyomatékosan kijelenti, hogy akik kiforgatják Isten
szavát, lejáratják annak tekintélyét, a saját dogmatikus
rögeszméiket Isten szava fölé helyezik, saját maguk és eszméik
legalizálásával tömegeket nyernek meg, különösen a világ
kegyét és elismerését, el fogják szenvedni Isten ítéletét,
bárkikről is legyen szó. Mert
Istennél nincsen személyválogatás!
Amikor
Jézus Krisztus úgy fogalmazott, hogy „Az
pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az
EGYEDÜL IGAZ ISTENT”
(Ján 17:3), ebből már tudnia kellene minden Krisztus-követőnek,
hogy Jézus szavát kiforgatva semmiféle három-egy
Istennek
nincsen létjogosultsága, hanem csak azok számára, akik emberi
nézőpontokat képviselnek, igéket szisztematikusan szembe
fordítanak más igékkel, hogy a saját tanításaikat igaznak
állítsák be. A szombattal ugyanez a helyzet, bár ez csak egy
részét jelenti annak a tévtan-rendszernek, amit az egyveleg
hitelveket felvonultató kereszténység képvisel.
Hitük
szerint a Hetednapi Adventista Egyház „igaz egyház”, mert
követi az apostoli hitet, bibliai alapelvek szerint értelmezi és
gyakorolja a keresztséget és az úrvacsorát, érvényesülnek
benne a Lélek ajándékai, és elkötelezte magát az örökkévaló
evangélium hirdetésére a hármas angyali üzenet összefüggésében
/Jel 14,6-12/. Hanem pontosan a „Lélek ajándékai” címén
futottak zátonyra, mert beengedték a látomások résén át
megbújó Ördögöt, aki E.G. White által csempészte be a teljes
Szentírás kinyilatkoztatását kiforgató tantételeit a törvény,
és azon belül a szombat manipulálásával, azt Isten akaratával
szemben állóan bemutatva és alapjaiban megmásítva.
De
a felszólítás így jut érvényre:
„meg ne fosszon titeket a pályadíjtól senki, aki látomások
után indul,”
- (Kolossé 2:18, Csia; vö. Luk 1:22), mivel a látomások /E.G.
White, meg a hasonszőrű álpróféták/ kora az apostoli korszakkal
lezárult /Máté 24:24/, és nem azokból táplálkozunk, hanem amit
nekünk az Isten és a Fia bibliai személyek és azoknak írásai
által kijelentett. /Ef 3:5; 2Pét 3:2, Júd 1:17; Jel 1:1/
A
hamis tanítók és a hamis tanítások leleplezése azonban a maga
idejében bekövetkezik, aminek Krisztus Jézus a garanciája, akiről
olvassuk: „Azért
jelent meg az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa.”
(1Ján 3:8) Azontúl pedig mindenkinek jutalma és büntetése
cselekedetei szerint lészen.
A
tanács, amit megfogadni érdemes, egyben azonosítóként is
szolgál, mint kétezer éves erkölcsi útmutató. Nem a mózesi
törvény kőbe és könyvbe írott betűje, hanem az újszövetségi
írások Isten nézőpontját tükröző, krisztusi szelleme:
„Mert
mi nem olyanok vagyunk, mint sokan, akik meghamisítják az Isten
igéjét; hanem tisztán, sőt szinte Istenből szólunk az Isten
előtt a Krisztusban.”
(2Kor 2:17)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése